Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KD-politiker kritiserar Air Shuttles agerande

KD-politiker kritiserar Air Shuttles sätt att lägga ner trafiken. Foto: Ulo Maasing.

KD-politiker kritiserar Air Shuttles sätt att lägga ner trafiken och strunta i gällande regler. Foto: Ulo Maasing.

När flygbussaktören Air Shuttle, ägd av Gotlandsbolaget, nyligen la ner sin trafik mellan Stockholm och Arlanda brydde man sig inte om att följa de regler som gäller för kommersiell kollektivtrafik. Nu får Air Shuttle politikerkritik för sitt agerande. Det är Karl Henriksson(KD), ordförande för Stockholms läns landstings beredning för trafikplanering som sågar Air Shuttles agerande.

– Vi vill i framtiden se mer kommersiell kollektivtrafik men det kommer inte att vara möjligt om bolagen är oseriösa och inte följer lagen. Det borde vara självklart för ett bussföretag att ta ansvar för resenärerna och se till att de får god information i tid om hur trafiken förändras, säger Karl Henriksson.

Även om SL-trafiken körs av privata entreprenörer är helt kommersiell kollektivtrafik ovanligt i Sverige, framhåller han, samtidigt som han betonar att hans parti  verkar för att andelen ska bli större.

– Vi behöver ta bort hinder som gör det svårt för privata bolag att köra buss eller annan kollektivtrafik, så att det kan finnas fler alternativ och en öppnare marknad för resenärerna. Det kan ge bättre utbud för resenärerna och bidra till högre tillväxt i Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

Resenärerna informerades om nerläggningen endast på Air Shuttles hemsida – på hållplatserna fanns tidtabellerna kvar som vanligt utan någon information om att det inte skulle komma någon buss.

Air Shuttle är ett varumärke som ägs av TSRM Group 1 AB, ett företag som vunnit en kritiserad upphandling av båttrafik i Stockholms skärgård. Vi har sökt Air Shuttle, liksom dess operative chef Paul Ekwall, dock utan framgång.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)