Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Klantigt skött av Nobina”

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Väldigt klantigt skött av Nobina. Foto: Ulo MAasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Väldigt klantigt skött av Nobina. Foto: Ulo MAasing.

Bussoperatören Nobinas planerade förändringar av busstrafiken på Södertörn har fått resenärer och berörda kommuner att rasa. Direktlinjer ska läggas ner och trafiken på ett 40-tal busslinjer ska ändras. ”Nobina har skött det här väldigt klantigt”,  säger till Dagens Nyheter Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting och politiskt ansvarig för mer än hälften av landets kollektivtrafik.

Nobina tog i somras över busstrafiken på Södertörn sedan man vunnit den trafikupphandling som SL, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, gjort.

Enligt DN sänkte Nobina SL:s kostnader för trafiken med 13 procent, jämfört med tidigare, från 700 miljoner om året till 610 miljoner om året. Keolis bud låg 63 miljoner högre om året.

Nobinas avtal bygger, som vi tidigare rapporterat, på principen att ersättningen till företaget ska bygga på antalet verifierade, betalande påstigande, alltså ett så kallat VBP-avtal. Det är ett upplägg som gör det mindre lönsamt för operatören att ha resenärer som reser långt. Däremot är korta resor och många byten lönsamma genom att man kan registrera många betalande påstigande.

I DN försvarar Kristoffer Tamsons delvis upplägget.

– Tidigare fick man betalt per kilometer och då det lönade sig att köra tomma bussar. Rätt inriktning måste ändå vara att ha fler och nöjda resenärer som målsättning, säger han till DN.

Men Tamsons är ändå starkt kritisk till Nobina.

– Vad jag har kunnat se så verkar det som om Nobina har skött det här väldigt klantigt när det gäller dialog och kommunikation, säger han.

Redan i januari rapporterade vi om hur Nobina vill eliminera en linje med bussar som ofta är knökfulla därför att resenärerna reser alltför långt med linjen, vilket gör att den blir olönsam för Nobina.

Vi har också tidigare rapporterat om hur Nobina vill tvinga resenärer till byten till pendeltåg genom att eliminera andra direktlinjer från Gullmarsplan till södra Stockholm.

Samtidigt har Nobina i sitt avtal med SL en klausul som gör att Nobina slipper viten för sin busstrafik på Södertörn om det råder ett stort missnöje hos resenärerna med pendeltågsresenärerna på Nynäsbanan. Tågen körs av ett annat trafikföretag.

Sedan något år har även Keolis ett VBP-avtal för innerstadsbussarna i Stockholm. Sedan dess har man lagt om busslinjerna så att många resenärer tvingas till byten vid olika knutpunkter.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Så var det dags igen att från politikerhåll ta avstånd från avtal och överenskommelser via avtal.
    Man genomför vad som står i avtal , men nä då backar man

  2. Kristoffer Tamsons (M) ska vara mycket selektiv i sina beskyllningar gällande klantighet med tanke på hur hans organisation skött upphandlingen av skärgårdstrafiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)