Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Moderna bussystem något för Sverigeförhandlingen?

Riksdagsledamoten Lars Hjälmered(M) frågar infrastrukturministern om moderna bussystem är något för Sverigeförhandlingen. Foto: Riksdagen.

Riksdagsledamoten Lars Hjälmered(M) frågar infrastrukturministern om moderna bussystem är något för Sverigeförhandlingen. Foto: Riksdagen.

Är investeringar i moderna bussystem något som kan tas upp i Sverigeförhandlingen som pågår sedan ett och ett halvt år? Frågan väcks av den moderata riksdagsledamoten Lars Hjälmered som i en interpellation i riksdagen vill ha svar från infrastrukturminister Anna Johansson(S).

Hjälmered pekar på att särskilda utredare inom ramen för Sverigeförhandlingen har i uppdrag att utreda möjligheter att investera i höghastighetståg och satsningar i kollektivtrafik i bland annat Göteborg.

Men nu har en diskussion kommit upp, skriver Hjälmered, om vilka lösningar för kollektivtrafiken som kan vara aktuella som en del av eventuella uppgörelser.

– Konkret handlar det om huruvida det ska vara möjligt att investera i moderna och effektiva bussystem, ofta kallade BRT eller superbussar, och inte bara i spårbunden trafik. Från ansvarigas håll kommer olika besked. Vissa hävdar att det endast är spårbunden trafik som kan vara aktuell, alltså spårvagn eller tunnelbana. Andra hävdar att också bussystem kan vara aktuella, heter det i Hjälmereds interpellation.

– Från Göteborgs stad finns en önskan, med brett politiskt stöd, att det ska kunna ske satsningar på moderna och effektiva bussystem. Regeringen och utredarna har dock gett olika besked om detta. Därför vill jag få besked från infrastrukturministern om det är möjligt att göra investeringar i bussystem som en del av eventuella uppgörelser inom ramen för Sverigeförhandlingen?

Dessutom undrar Hjälmered om Anna Johansson och regeringen anser att bussystem är en bra lösning för en modern kollektivtrafik i Göteborg.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)