Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nolltaxa ledde till stress och sjukskrivningar

Avesta – stad med stressade bussförare. Foto: Calle Eklund/Wikimedia Commons.

Avesta – stad med stressade bussförare. Foto: Calle Eklund/Wikimedia Commons.

Nolltaxan i Avesta har lett till att arbetsmiljön för bussförarna har blivit utsatt och stressig, skriver Avesta Tidning. Skyddsombudet Harriet Wallin säger till tidningen att gratisbussarna är grunden till både stress och sjukskrivningar bland bussförarna hos Västanhede Trafik, det företag som kör trafiken i Avesta på uppdrag av Dalatrafik.

Wallin vittnar om ett rått klimat på bussarna i Avesta och att förarna utsätts för såväl hot som kränkningar.

En förare berättar för tidningen att man ibland inte ens hinner gå på toaletten.

– Vissa passagerare sitter och åker runt runt bara för att det är gratis. Om de sitter i bussen kan vi inte gå ifrån bussarna och lämna dörrarna öppna och vi får inte stänga in passagerarna i bussen, säger föraren till Avesta Tidning.

Samtidigt har Dalatrafik krävt att alla som reser med bussarna ska ha färdbevis, även om det är gratis. Syftet är få fram en tillförlitlig statistik som grund för ersättning till entreprenörerna. Det vill inte Avesta kommun.

– Bussvärdar är vår lösning på arbetsmiljöproblemet, säger kommunalrådet Lars Isacsson(S), som  tror att införande av busskort kan göra arbetsmiljön för förarna sämre.

– Tänk dig att bussen kommer till busshållplatsen. Det är gratis att åka, men någon får inte åka med på grund av att hen inte har ett busskort. Jag tror att det kan leda till chaufförerna kommer få lägga mycket tid på att förklara, säger Lars Isacsson till Avesta Tidning.

Kommunstyrelsen har godkänt att 700 000 kronor får användas till att anställa sex – tio bussvärdar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Varför inte bara ha en regel om att man måste gå av vid slutstationen? Det har man ju annars och det har inget med färdbevis att göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)