Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärtur för Dalatrafiks första elbussar

Dalatrafiks första elbussar har en speciellt framtagen profil. Bussarna är byggda av Rosero på Ivecochassier. Foto: Paula Isaksson.

Dalatrafiks första elbussar har en speciellt framtagen profil. Bussarna är byggda av Rosero på Ivecochassier. Foto: Paula Isaksson.

På måndag den 14 mars får Dalatrafik sina första elbussar som ska köra i Ludvika och Hedemora. Men redan på torsdagen, tre dagar innan trafikstart, hade bussarna smygpremiär i Borlänge. Bussmagasinet var på plats.

De två midibussarna som ska gå i Dalarna är tillverkade av det Slovakienbaserade företaget Rosero och har levererats av VDL.  Den ena kommer att köras av Västanhede Trafik i Hedemora och den andra av Björks Buss i Ludvika. Båda klarar en körsträcka upp till 180 kilometer mellan laddningarna och har plats för 22 sittande och sex stående passagerare.

Försäljningschefen för Rosero, Dalibor Dravecký pratar med Alan Björk, vd Sambus. Det slovasiska företaget Rosero har drygt 20 års erfarenhet av att tillverka midibussar.

Försäljningschefen för Rosero, Dalibor Dravecký pratar med Alan Björk, vd Sambus. Det slovasiska företaget Rosero har drygt 20 års erfarenhet av att tillverka midibussar. Foto: Paula Isaksson.

Initiativtagare till satsningen är samverkansbolaget Sambus som ägs av 25 bussbolag och verkar inom bland annat Dalarna.

– Det här är ett sätt att visa att vi som bussbolag och bussföretagare vill delta i den gröna världen på ett så kreativt sätt som möjligt. Vi för de här diskussionerna med samtliga våra beställare inom Sambus trafikområden, säger Sambus vd Alan Björk.

Laddas upp på lunchen
Att valet föll på Roseros elbussar beror bland annat på att Sambus redan kör samma sorts fordon men med dieselmotorer i Dalarna. Sedan 2014 går också två likadana elbussar i Härnösand och Sollefteå i Västernorrlands län.

– Det har varit ett bra utfall på de här bussarna, de har fungerat som utlovat. De stora fördelarna är att de har lågentré och klarar en hel dags arbete genom att bara laddas upp på lunchen.

Förutom snabbladdningen mitt på dagen laddas bussarna i depån över natten.

– Vi har också skrivit avtal med elleverantören om att endast leverera grön el till depåerna, tillägger Alan Björk.

Trafikstarten sker den 14 mars men redan under torsdagen fanns det möjlighet att åka med en av bussarna i Borlänge. Smygpremiären skedde i samband med seminariet ”Elbussar och laddinfrastruktur” som ägde rum 10-11 mars i regi av bland annat Dalatrafik, Miljöfordon Syd och Electrodriving.

Bengt Benjaminsson är produktionschef på Dalatrafik. Foto: Paula Isaksson.

Bengt Benjaminsson är produktionschef på Dalatrafik. Foto: Paula Isaksson.

Fler satsningar på elbussar
I Hedemora och Ludvika kommer de åtta meter långa bussarna att köra i innerstaden i både flex- och linjetrafik. Båda kommuner har utmärkt sig genom att visa intresse för att utveckla kollektivtrafiken, förklarar Bengt Benjaminsson, produktionschef på Dalatrafik.

– De har jobbat långsiktigt med att utveckla kollektivtrafiken och har tjänstemän som är kunniga på området.

Vidare säger Bengt Benjaminsson att elbusstrafik kommer fortsätta vara ett viktigt utvecklingsområde för Dalatrafik.

– Miljöfrågorna är en väsentlig del i kollektivtrafiken, så vi kommer satsa en hel del på elektrifierade fordon. Bland annat har vi diskuterat med Avesta kommun om att ha ledade elbussar där på grund av det höga och avgiftsfria resandet. Nästa år ska också 15 till 20 elhybrider sättas i trafik i Borlänge och Falun.  Dessutom kommer vi ha 100 procent fossilfritt bränsle i Dalatrafiks alla bussar till första april i år.

Bussarna är karosserade på chassin från Iveco.

Text: Paula Isaksson

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)