Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppsala vill ha pengar till spårväg eller BRT

I Ulleråker planerar Uppsala bygga 7000 bostäder. Nu vill man ha statlig medfinansiering till investeringar i kollektivtrafiken. Bild: Uppsala kommun.

I Ulleråker planerar Uppsala bygga 7000 bostäder. Nu vill man ha statlig medfinansiering till investeringar i kollektivtrafiken. Bild: Uppsala kommun.

Uppsala planerar att ansöka om statliga pengar för en satsning på spårväg eller BRT (Bus Rapid Transit). Det beslutade politikerna i gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala på torsdagen. Staden har som ambition att i ett stort stadsutvecklingsprojekt knyta samman stadskärnan ed Akademiska sjukhuset, Science Park, Biomedicinskt centrum, Rosendal, Ångströmlaboratoriet och Ulleråker mot SLU Ultuna. För det behövs en kapacitetsstark kollektivtrafik, menar staden.

I Ulleråker planeras 7000 bostäder och i Rosendal 6000 bostäder. Stadsmiljöavtalen innebär att staten kan medfinansiera hållbara satsningar efter en prövning av Trafikverket. Som motprestation kräver staten att det byggs många nya bostäder.

– Det här ger oss möjlighet att göra ett allra första spadtag för att få snabb och bekväm kollektivtrafik. Jag hoppas på ett positivt besked på ansökan så att det här kan bli första etappen för spårväg eller möjligen BRT-busstrafik i Uppsala, säger Maria Gardfjell (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

I Ulleråker planerar man för att många som väljer att bo där ska kunna leva utan egen bil. Det innebär bland annat att kollektivtrafiken måste vara väl genomtänkt och planerad redan från början.

Kostnaden för de delar som ansökan omfattar är sammantaget 250 miljoner. Bidraget från staten är max 50 procent av totalkostnaden.

För stadsmiljöavtalen har regeringen avsatt 500 miljoner om året för hela landet och för vart och ett av åren 2015 –2018.

Syftet med stadsmiljöavtalen är att främja hållbara stadsmiljöer genom att skapa förutsättningar för att en större andel persontransporter i städer ska ske med kollektivtrafik.

Stödet kan sökas av kommuner och landsting och kan lämnas till investeringar i anläggningar för lokal och regional kollektivtrafik. Stöd kan lämnas med högst 50 procent av kostnaderna för genomförda åtgärder. Stöd kan inte användas för drift av exempelvis kollektivtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Hoppas att Uppsala satsar på BRT-busslinjer med el-diesel-hybridbuss, som körs mest på el, och ibland på biobaserade dieseldrivmedel. Om man avser att följa Lagen om Offentlig Upphandling (LOU), så ska man välja den mest kostnadseffektiva lösningen. Det är BRT.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)