Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batterier ger bussladdning extra kick

Elbusstillverkaren Hybricon har utvecklat en teknik för att minska påfrestningen på elnätet vid ultrasnabbladdning av elbussar. Bild: Hybricon.

Elbusstillverkaren Hybricon har utvecklat en teknik för att minska påfrestningen på elnätet vid ultrasnabbladdning av elbussar. Bild: Hybricon.

Den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricon driftsätter på torsdagen vad man uppger vara Europas första batteriboostade laddstation för ultrasnabbladdning av bussar. Det är en teknik för att snabbladda bussar, samtidigt som belastningen på elnätet minskar med 60 procent. Man använder batterier vid laddstationen för att ge bussladdningen en extra kick. Därmed minskas belastningen på elnätet vid laddtillfället.

Laddstationen har beställts av Umeå kommunföretag, som driver den så kallade Ultratrafiken, alltså stadsbusstrafiken i Umeå. Staden gör just nu en storsatsning på elektrifierad busstrafik. Den nya laddstationen är placerad i stadsdelen Carlshöjd och designad för ultrasnabbladdning med 650 kW laddeffekt.

Tekniken är utvecklad av Hybricon Bus Systems AB i syfte att minska belastningen på befintligt stadsnät som inte klarar av att leverera den ström som ultrasnabbladdning kan kräva. Laddstationen innehåller 120 kWh batterikapacitet. Laddstationens batterier laddas kontinuerligt för att sedan vid bussladdning överföra 150% extra effekt utöver vad nätet ensamt kan leverera.

– Hybricons lösning för batteriboostade laddstationer är efterfrågad av kunder med svagare elnät. Vi ser ett stort användningsområde genom denna teknik. Främst i stadsdelar med äldre framdraget stadsnät som inte klarar av dagens krav på ultrasnabbladdning av elbussar, säger vd Jonas Hansson.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)