Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Dags planera för BRT-system söder om Stockholm”

BRT-rapportRedan nu bör man planera för ett fullskaligt BRT-system söder om Stockholm. Det säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef på Sveriges Bussföretag. Organisationen har tillsammans med BIL Sweden låtit ta fram en ny rapport som presenterades på onsdagsförmiddagen på ett seminarium i Stockholm.

Seminariet handlade om Stockholmsbågen, det vill säga en BRT-förbindelse som utnyttjar den kommande Förbifart Stockholm för att med snabb, kapacitetsstark busstrafik knyta samman de södra delarna av Storstockholm med de norra.

Den studie som presenterades på onsdagen gäller Tvärförbindelse Södertörn, alltså den nya väg som ska knyta samman Nynäsvägen och förbifart Stockholm – på den senare ska Stockholmsbågens superbussar gå enligt ett förslag från Skanska, Scania och WSP.

För Tvärförbindelse Södertörn har Trafikverket och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting skissat på tre olika lösningar för en stombusslinje mellan Flemingsberg och Haninge, söder om Stockholm. Men i den nya rapport som presenterades på onsdagen ifrågasätts om stombussar räcker på sikt.

– Bussens framkomlighet behöver prioriteras för att öka effektiviteten inom kollektivtrafiken. Ofta hamnar man i svåra beslut när vägar och gator måste byggas om. Tvärförbindelse Södertörn är ett bra exempel på när man redan i planen bör tänka in ett fullskaligt BRT-system, säger Anna Grönlund.

– För att få en hög andel kollektivresande där Stockholm växer är det viktigt att vi inte fastnar i dagens siffror, utan ser till potentialen framöver. Fullskalig BRT på Tvärförbindelse Södertörn är en viktig del av vårt koncept Stockholmsbågen, som kommer ge folk långsiktig möjlighet att bo och jobba i hela regionen utan att behöva bilpendla, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP Analys & Strategi.

– För lika mycket pengar som Spårväg syd beräknas kosta kan man få ett BRT-system som knyter samman flera av Stockholms regionala centra via Södertörnsleden och Förbifart Stockholm. Det är faktiskt regionens stora chans att få fler som vill åka kollektivt på tvären, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)