Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt med kraft i hjulen i mässtad

Hannover har satt in tre snabbladdade Solaris Urbino electric 12 med navmotorer i trafik. Foto: Solaris.

Hannover har satt in tre snabbladdade Solaris Urbino electric 12 med navmotorer i trafik. Foto: Solaris.

Den tyska staden Hannover, mest känd för att hysa världens största mässanläggning, Hannovermässan, startade på tisdagen trafik med snabbladdade elbussar med navmotorer. Det är lokaltrafiken i Hannover, Üstra, som sätter in tre Solarisbussar på linjerna 100 och 200 i staden. Premiären på onsdagen präglades av en hel del pomp och ståt i närvaro av bland annat den tyska miljöministern Barbara Hendricks (ej att förväxla med världssopranen med samma namn).

Solaris vann i fjol en upphandling där man inte bara skulle leverera bussarna till satsningen utan också laddinfrastrukturen.

Elbussarna på de båda linjerna, som ännu är ett test, är 12-meters Urbino electric med navmotorer på de båda bakhjulen. Navmotorerna innebär att passagerarutrymmet blir rymligare, samtidigt som fordonets vikt minskar avsevärt.

Bussens litium-titanbatterier har en sammanlagd kapacitet på 125 kWh och snabbladdas via en pantograf, vilket gör att bussarna kan användas hela trafikdygnet. Som en liten gimmick kan passagerarna på en skärm hela tiden se batteriernas laddningsgrad. En laddning tar fyra – sex minuter vilket räcker för att bussen ska kunna köra till nästa laddstation. Dessutom kan de laddas nattetid med vanlig pluginladdning.

De linjer som bussarna ska trafikera är 16 kilometer långa och har 42 hållplatser. Körtiden är omkring 53 minuter. Laddstationen är belägen där de båda linjerna möts.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)