Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus´vd: Vi vill ha lönsamhet för våra partners

André Schwämmlein är en av grundarna av expressbussjätten FlixBus och företagets vd sedan 2011. Foto: FlixBus.

André Schwämmlein är en av grundarna av expressbussjätten FlixBus och företagets vd sedan 2011. Foto: FlixBus.

Samtidigt som den tyska expressbussjätten FlixBus natten till torsdagen började köra inrikestrafik i Sverige upphörde också företagets samarbete med Bergkvarabuss´ tyska dotterbolag Elite Reisen i Hamburg. Istället körs nu den svenska trafiken av bussföretag från Hamburg och Berlin, uppger FlixBus´ vd André Schwämmlein. Han avslöjar också att FlixBus har siktet inställt på att förlänga trafiken från Göteborg till Oslo. Därmed vässas konkurrensen i den långväga busstrafiken längs västkusten ytterligare.

André Schwämmlein är en av grundarna till FlixBus och företagets vd sedan starten 2011.

I en intervju med bussmagasinet.se beklagar Schwämmlein att FlixBus och Elite Reisen, dvs Bergkvarabuss´ Hamburgbaserade dotterbolag, går skilda vägar. Samtidigt medger han att samarbetet mellan parterna har varit problematiskt de senaste månaderna.

– Jag har ingen insyn i Bergkvarabuss´ ekonomi och kan inte uttala mig om lönsamheten i deras verksamhet. Men vintern är generellt  en utmanande tid för den långväga busstrafiken. Då tjänar man inte pengar, säger Schwämmlein som i övrigt inte vill kommentera relationerna mellan FlixBus och Bergkvarabuss närmare.

– Vi anser att de hade bra linjer och vi var övertygade om att vi skulle kunna bygga upp en långsiktig affär. Jag vill dock inte lägga hela skulden på det avslutade samarbetet på Bergkvarabuss. Ansvaret ligger på båda parter, säger FlixBus´vd.

Han förklarar att man hade räknat med att trafiken från Malmö till Stockholm respektive Göteborg skulle ha körts av Bergkvarabuss/Elite Reisen. Nu kommer trafiken att köras av tyska bussföretag, ett från Hamburg och två från Berlin. Samtidigt avslöjar André Schwämmlein att FlixBus siktar på att förlänga Göteborgslinjen till Oslo. Därmed skulle den hårt konkurrensutsatta buss- och tågtrafiken längs västkusten få ytterligare en aktör.

– Vi är vana vid konkurrens, säger André Schwämmlein som dock inte vill precisera FlixBus´ expansionsplaner i Sverige och Norden ytterligare. Vi har inga planer på en ytterligare expansion i en mycket nära framtid, säger han utan att precisera vad ”en mycket nära framtid” betyder.

– Om du frågar mig om vi i morgon kommer att ha 50 bussar i Sverige är svaret nej. Men om du frågar om vi aldrig kommer att ha 50 bussar i Sverige kan jag varken svara ja eller nej.

Inte lönsamt
Istället har FlixBus enligt Schwämmlein nu ett starkt fokus på vad han ser som företagets kärnverksamhet, det vill säga trafike i Tyskland, Frankrike, Italien med flera länder där man redan har byggt upp ett omfattande linjenät. FöixBus blickar också österut på¨länder som Kroatien, Slovenien och Ungern.

FlixBus affärsmodell bygger på att företaget inte har några egna bussar utan arbetar tillsammans med en rad bussföretag som partners. FlixBus svarar för bokningssystem, websidor, marknadsföring, profilering och ett linjenät som inte bara består av enskilda linjer utan också bildar ett linjenät. De bussföretag som kör inom FlixBus delar på biljettintäkterna, men betalar i övrigt ingen avgift för att vara med i systemet. Företagen har individuella avtal med FlixBus och André Schämmelein avböjer att närmare precisera avtalens utformning och innehåll. Han vill inte heller i övrigt närmare kommentera FlixBus´ affärsförhållande med sina busspartners.

– Konkurrensen på fjärrbussmarknaden är mycket hård och prisnivån på biljetterna låg. Men det är möjligt att tjäna pengar om man gör rätt och har fulla bussar. Vi har linjer med en bra lönsamhet, men också olönsamma linjer, förklarar Schwämmlein.

– Vårt klara mål är att våra partners ska tjäna pengar, likaså vi. Men FlixBus i sig är idag inte lönsamt, medger företagets vd som dock inte vill avslöja några siffror.

– Vägen till lönsamhet, säger han, är att vi expanderar även på andra europeiska marknader. Efter ett par år på varje marknad måste denna visa lönsamhet.

Risk
Intäkterna från biljettförsäljningen fördelas enligt individuella avtal med bussföretagen. Det innebär också att affärsrisken fördelas mellan bolagen men eftersom avtalen är olika varierar också risktagandet.

– Generellt tar FlixBus en större del av affärsrisken än våra partners. Bland annat garanterar vi en ersättning per kilometer, säger Schwämmlein.

FlixBus är inte först med att etablera ett europeiskt expressbussnät. Sedan tidigare finns Eurolines som under ett antal år har fört en allt mer tynande tillvaro. Varför skulle då FlixBus lyckas bättre?

– Vi arbetar på ett helt annat sätt. Istället för att driva enskilda linjer med en varierande standard på bussarna har vi en jämn, hög kvalitet och ett helt nätverk av linjer. Vi är också ett teknologidrivet företag som i praktiken skapar en helt ny marknad. På vissa sträckor där Eurolines körde med en halvfull buss ett par gånger i veckan har vi flera turer om dagen med fulla bussar.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)