Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flytande el ska driva bussen

Myrsyra

Studenter vid tekniska högskolan i Eindhoven utvecklar en stadsbuss som ska drivas med flytande elektricitet. Arbetet görs i samarbete med busstillverkaren VDL. Från vänster: Menno Kleingeld, vd VDL Enabling Transport Solutions, Max Weetzel, Max Aerts och Tim van Lohuizen, Team FAST samt Rémi Henkemans, vd VDL Bus & Coach. Foto:VDL.

Forskare och studenter vid den tekniska högskolan i Eindhoven, Holland, arbetar tillsammans med busstillverkaren VDL på att utveckla en stadsbuss som körs på myrsyra. I praktiken handlar det faktiskt om att driva bussen med flytande elektricitet.

Student- och forskargruppen FAST vid högskolan presenterade i januari en bil som körs på myrsyra och går nu vidare med att utveckla sitt system för användning i bussar.

– Vi har gjort elektriciteten flytande, säger en av medlemmarna i Team FAST.

Den holländska busstillverkaren VDL ställer en tolvmeters eldriven stadsbuss, en VDL Citea Electric, till högskolans förfogande för att under året byggas om till världens första myrsyredrivna buss.

Myrsyra är ett ämne som också finns i naturen och som används för en rad olika ändamål. Forskare vid den tekniska högskolan i Eindhoven har funnit en metod att enkelt och snabbt omvandla vätgas till flytande myrsyra och sedan åter till vätgas. Myrsyran kan lagras och transporteras mycket enklare än vätgas och även tankas på ett konventionellt sätt. Istället för diesel tankas bussen med myrsyra.

Tekniken öppnar för fordon som inte släpper ut några skadliga avgaser, samtidigt som fordonen får en mycket större räckvidd än dagens fordon med alternativ drivlina.

– Vi söker ständigt efter ny teknologi som gör det möjligt att öka räckvidden  för emissionsfria fordon. Omvanlingen av myrsyra till vätgas är en lovande, ny teknologi, säger Menno Kleingeld, vd för VDL:s utvecklingsbolag VDL Enabling Transport Solutions.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)