Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Genomskinlig busskur fixar el till ljusskyltar och annat

Det här genomskinliga väderskyddet producerar el som räcker till ett genomsnittligt hems årsbehov. Bild: Polysolar.

Det här genomskinliga väderskyddet producerar el som räcker till ett genomsnittligt hems årsbehov. Bild: Polysolar.

Visst kan det regna i London. Men även i den brittiska huvudstaden skiner solen ganska ofta – så ofta att man kan använda väderskydd vid busshållplatser för att driva ljusskyltar och leverera kraft till annan transportinfrastruktur. Nyligen invigdes i London Storbritanniens första busshållplats med ett väderskydd som genererar el från genomskinliga solceller.

Väderskyddet är byggt av det brittiska företaget Polysolar av ett särskilt, genomskinligt glas som fångar upp solstrålar även när det är nästan mörkt ute.

Genom att väderskyddet är byggt av transparenta solceller ger själva busskuren också ett luftigt intryck. Det kan producera upp till 2 000 kWh om året, vilket ’är tillräckligt för behovet av el i ett genomsnittligt Londonhem.

Det första väderskyddet är placerat på Canada Square i Canary Wharf i östra London.

London har sedan tidigare en del solceller på busskurer där skyltningen drivs av solceller.  Transparenta solpaneler är inte heller någon nyhet i sig, men tidiga lösningar har bara en energiåtervinning på omkring 1 procent. Den teknik som Polysolar har utvecklat ger en energiåtervinning på hela 6 – 12 procent, beroende på hur transparenta solcellerna är.

Dessa utgörs av en solcellsfilm som lamineras på glas, samtidigt som små mängder pulvriserat silikon används för att skapa en ledande yta. Därmed skapas en solcell som använder sig av ljus från båda sidor av glaset, även när solpanelernas vinkel mot solen inte är optimal.

Enligt tillverkaren kostar materialet 250 pund (2 900 SEK) per kvadratmeter, vilket Polysolar bedömer ligger i nivå med konventionella byggmaterial.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)