Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jönköping söker statsstöd till eventuella trådbussar

Jönköping vill uppgradera stombusslinje 1 till BRT-line, eventuellt trafikerad med trådbussar. Foto: Ulo MAasing.

Jönköping vill uppgradera stombusslinje 1 till BRT-line, eventuellt trafikerad med trådbussar. Foto: Ulo MAasing.

Kommunstyrelsen i Jönköping beslutade på onsdagen att söka statlig medfinansiering enligt stadsmiljöavtalen. Pengarna vill man använda till att uppgradera dagens stombusslinje 1 till en BRT-linje. Linjen går mellan Huskvarna och Råslätt. Ett alternativ för den framtida trafiken är extra långa trådbussar som får en egen gräddfil genom Jönköping.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centern röstade för stadsbyggnadsnämndens förslag att gå vidare med en ansökan. Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna röstade emot. Kristdemokraternas båda ledamöter avstod från att rösta.

Enligt en förstudie som kommunen låtit göra skulle det kosta omkring 250 miljoner kronor att skapa infrastruktur för en trådbusslinje mellan Huskvarna och Råslätt. Stadsmiljöpengar kan utgå med högst 50 procent av beloppet.

Den förstudie som kommunen har gjort rekommenderar förutom biogasdrivna bussar även trådbussar eller hybridbussar, däremot inte batteribussar.

– Det kommunen måste göra är att skapa framkomlighet för längre fordon. Om det sedan blir trafik med spårvagnar, trådbussar eller hybridbussar återstår att se, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson(C) till SvT Nyheter Jönköping.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Trådbuss är ett koncept som är praktiskt fungerande och välutvecklat och finns i 100-tals städer världen över. Trådbuss blir billigare än batteribuss, därför att det behövs inga batterier. Studera gärna hur man har gjort i Ryssland, där trådbussar kan köra om fordon på vissa gator. Googla gärna på: ”trolley bus”.

    El-diesel-hybridbuss kan ha batteri och vara ”plug-in”. Speciellt när det blir strömavbrott, elfel, m.m. så kör den på dieselmotorn. Under normala förhållanden körs dieselmotorn ibland och elmotorn ibland, och batteriet med el till elmotorn laddas upp mha dieselmotorn då och då. Drivmedlet till dieselmotorn behöver inte vara råoljebaserad dieselolja. Det kan vara t.ex. biodrivmedlet HVO istället.

  2. Jag har åkt mycket trolley-buss på Krim. Tyvärr har de varit utslagna sedan sabotaget mot elförsörjningen skedde om strömförsörjning osäker eller obefintlig. Tidvis var även alla trafikljus svarta på grund av elbrist.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)