Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kryssningsfartygen styr bort från Göteborg

Göteborg backar som kryssningsdestination. Foto: Göteborgs hamn.

Göteborg backar som kryssningsdestination. Foto: Göteborgs hamn.

Kryssningsfartygen och kryssningsresenärerna styr i år bort från Göteborg. Den 26 april kommer säsongens första kryssningsfartyg till Göteborg. otalt kommer 34 fartyg med 60 000 passagerare i år. Det är färre än vad vi vant oss vid de senaste åren. Dansk konkurrens är en av anledningarna till tappet.

Förra året bröts den uppåtstigande kryssningstrenden i Göteborg, då 50 fartyg kom jämfört med 72 året innan. Antalet passagerare minskade från 120 000 till 100 000.

2016 års säsong blir dock svagare, både sett till antalet anlöp och passagerare. Sedan rekordåret 2014 halveras i praktiken antalet kryssningsresenärer i Göteborg i år.

Orsakerna till nergången är flera, enligt Göteborgs Hamn.

Den främsta är att Göteborg är en så kallad kompletterande hamn i rederiernas utbud. Huvudstäderna har en självklar plats i slingan och bokas in först. De kompletterande destinationerna väljs i nästa steg och byts ut med jämna mellanrum för att rutterna ska varieras.

– Göteborgs Hamn och Göteborg & Co har tack vare framgångsrik marknadsföring lyckas sätta Göteborg på kartan för flera av världens största kryssningsrederier. Nu har de testat Göteborg i ett antal år och varit nöjda, men vill variera sitt utbud och har delvis valt andra hamnar den här säsongen, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

En annan förklaring är hårdnande konkurrens från Danmark. De danska hamnarna storsatsar på marknadsföring och investerar i nya kryssningskajer, till exempel i Skagen.

– Danmark har dessutom en kostnadsfördel eftersom rederierna inte behöver betala statliga farledsavgifter där. I Sverige utgör farledsavgifterna en betydande del av rederiernas totalkostnad, säger Jill Söderwall.

Nästa år verkar dock bli något bättre med 38 anlöp inbokade i dagsläget.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)