Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nära ögat i olycka med biogasbuss

En av Keolis biogasbussar i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

En av Keolis biogasbussar i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

En olycka som skulle kunnat få mycket allvarliga följder inträffade i mitten av mars i den stora bussdepån Söderhallen i Stockholm. Olyckan inträffade när en mekaniker skulle kontrollera en läcka på en av Keolis gasbussar, framgår det av en anmälan till Arbetsmiljöverket. Nu blev följden att mekanikern fick ett blåmärke – men det hade kunnat gå mycket, mycket värre.

Det var på förmiddagen den 16 mars som en mekaniker, anställd av Keolis, skulle kontrollera en koppling på ett rör till en av gastankarna på bussens tak. Röret hade läckt.

Mekanikern ville därför kontrollera om anslutningen var lös, men han hann bara känna efter om anslutningsmuttern satt fast när hela röret gled ut från kopplingen.

Trycket i gastuben var högt och mekanikern träffades på vänster biceps av antingen det lösa röret eller av gasstrålen, samtidigt som det blev en kraftig smäll. Mekanikern klarade sig i det här fallet med ett blåmärke, men om han istället hade träffats i ansiktet hade konsekvenserna förmodligen blivit mycket allvarligare.

Bakom mekanikern stod en praktikant som klarade sig helt oskadd vid händelsen.

Men det hela begränsade sig inte till den skada som mekanikern ådrog sig. I samband med att röret gled ur kopplingen strömmade hastigt en stor mängd biogas ut – troligen omkring 45 kubikmeter, det vill säga motsvarande innehållet i en av gasflaskorna på busstaket. Siffran är dock osäker, och det kan ha varit mer. Till och med mycket mer.

Avgörande är nämligen om det finns en fungerande backventil i systemet. Annars riskerar samtliga gasflaskor på busstaket att tömmas via den trasiga tanken. Det skulle betyda att omkring 400 kubikmeter gas strömmar ut inne i en verkstad. Då kan det bli riktigt farligt.

Redan vid utsläpp av en mindre mängd brandfarlig gas i ett rum finns en direkt brand- och explosionsrisk. Här skedde ingen antändning. Men det kunde ha blivit en kraftfull smäll.

Normalt sker själva antändningen av ett gasmoln till en början lugnt – men samtidigt kan temperaturen inne i gasmolnet uppgå till 1000 – 1500 grader. Det gör att ett område runt gasmolnet utsätts för mycket stark värme med risk för svåra brännskador på människor.

Under ogynnsamma förhållanden kan förbränningshastigheten öka vilket i sin tur kan leda till en gasmolnsexplosion med snabb förbränning och tryckökning som följd.

Den här gången, i Söderhallen, blev det bara ett blåmärke.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)