Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nerskuren busstrafik permanentas – spårvägstankar skrotas

De stora nerskrningarna i busstrafiken i Storstockholm de senaste åren permanentas – och kan bli fler. Foto: Ulo Maasing.

De stora nerskärningarna i busstrafiken i Storstockholm de senaste åren permanentas – och kan bli fler. Foto: Ulo Maasing.

De stora nerskärningar i busstrafiken i Stockholms län som gjordes i fjol och som planeras i år kommer att bli permanenta. Dessutom skrotas alla planer på att göra om stombusslinje 4 i Stockholm till spårväg. Det är två av inslagen i planeringsunderlaget från landstingsdirektören i Stockholms läns landsting.  När det gäller införande av elbussar vill man skynda långsamt.

I vintras glesades trafiken på 94 busslinjer i Storstockholm ut och ytterligare fyra las ner helt. Senare i år väntar nya stora nerskärningar i busstrafiken, inte minst på Södertörn söder om Stockholm.

Och de bussar som har försvunnit eller ska försvinna kommer inte tillbaka. Det visar landstingsdirektörens budgetförslag som trafiknämnden i Stockholms läns landsting ska ta ställning till på tisdagen. I klartext slås det fast att nerskärningarna med 150 miljoner per år under 2015 och 2016 ska bli varaktiga åtminstone fram till och med år 2020.

I budgetförslaget flaggas också för fler nerskärningar i kollektivtrafiken. Eller effektiviseringar som nerskärningarna kallas på landstingsspråk. I budgetförslaget sägs det i klartext att det är ”nödvändigt att fortsätta med effektiviseringar och omprövningar”.

De kontroversiella upphandlingarna där operatören får betalt enligt VBP-principen (verifierad betalande påstigande) har räknats in i budgeten och även framtida upphandlingar ska bidra till att pressa SL:s kostnader. ”Det är  nödvändigt att kontinuerligt arbeta med effektiviseringar inom både det befintliga trafiksystemet och i samband med nya upphandlingar”, heter det i det dokument som politikerna ska ta ställning till på tisdagen.

Höjda biljettpriser – skrotade spårvägsplaner
Men det räcker inte med det. Trots kommande effektiviseringar måste SL med sin pressade ekonomi få in mer pengar.Där finns det bara två vägar att gå: mer skattepengar från landstinget och/eller höjda biljettpriser.

Stombusslinje 4 i Stockholm blir inte spårväg. Nu hamnar hittills gjorda utredningar i arkiv. Foto: Ulo Maasing.

Stombusslinje 4 i Stockholm blir inte spårväg. Nu hamnar hittills gjorda utredningar i arkiv. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt bankas nya spikar in i den kista som tankarna på ett spårvägsnät i Stockholms innerstad har förvandlats till. Det är inte särksilt många år sedan som förre trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholms(M) lanserade drömmen om ett nytt spårvägsnät i Stockholms innerstad. Sedan Wennerholm efter det senaste valet sparkades av sina egna har planerna krympt i rask takt.

Sedan tidigare har det varit klart att utbyggnaden av den tänkta spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten skjuts upp på en allt mer avlägsen framtid. Kvar blir en utbyggnad av Spårväg city med några hundra meter, från Hamngatan till Stockholms central.

2014 beslutade trafikpolitikerna i landstinget att satsa 40 miljoner på en förstudie för att göra om innerstadens stombusslinje 4 till spårväg. Nu skrotas även de planerna. Nu är det dags att stänga projektet, heter det i budgetförslaget.

Därmed är de planer på ett helt nytt spårvägsnät med sex linjer och 125 spårvagnar i Stockholms innerstad som förre trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) förde fram helt pulvriserade.

Så sent som sommaren 2011 räknade Wennerholm med att Stockholm skulle förvandlas till en spårvägsstad, samtidigt som han ansåg att tunnelbanan var färdigutbyggd för många år framöver.

Utbyggnaden av Tvärbanans Kistagren ska dessutom skjutas på framtiden, åtminstone till år 2022.

Elbussar
Medan spårvägsutbyggnader skrotas och skjuts på framtiden skyndar landstinget långsamt med införande av elbussar i Storstockholm. I budgetförslaget hävdar man att ett införande av elbussar kräver långsiktiga beslut.

Frågan ska utredas under 2017 och 2018 till en kostnad av 15 miljoner och sedan kan utredningsresultatet användas som grund i trfikupphandlingar under åren 2017 – 2026.

Nerskärningarna i SL:s busstrafik i vintras kom till sedan alliansen i Stockholms läns landsting inte fick igenom den prishöjning av SL-kortet med en hundralapp som man hade föreslagit. Protesterna från berörda kommuner och resenärer var många och häftiga, likaså reaktionerna från den (S)-ledda oppositionen i landstinget.

Proteststormen har också vuxit till orkanstyrka när det gäller de nerdragningar som operatören Nobina vill genomföra på Södertörn, bland annat med omfattande indragningar av direktbussar från delar av Södertörn till Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)