Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Nobinas anbud går inte ihop utan nerskärningar”

Henrik Sjöholm.

Henrik Sjöholm.

Ett anbud som ligger på den nivå som Nobina vann trafiken på Södertörn med går inte ihop om man inte planerar nerskärningar.Det skriver Henrik Sjöholm i sin replik på ett inlägg från Nobinas kommunikationschef Maryam Yazdanfar om busstrafiken på Södertörn söder om Stockholm. Där planerar Nobina betydande nerskärningar av direktbusstrafiken till Stockholm.

Samråd betyder, i min vokabulär, ett ömsesidigt utbyte av argument och att man lyssnar på varandra. Det går inte med bästa vilja i världen att se en sådan ambition från Nobinas sida vad gäller förändringar av busstrafiken på Södertörn.

Företaget har, sedan länge, hänvisat alla frågor om sina förslag till SL:s kundtjänst, presenterat ett så undermåligt remissunderlag till kommunerna att man i efterhand var tvungen att komplettera det och vägrat kommentera ens påpekanden om uppenbara felaktigheter i underlaget. Då är det magstarkt att, som Maryam Yazdanfar, efterlysa ett mer sansat tonläge från kritikerna.

I sak förnekar Nobina kategoriskt att det fanns en dold agenda i upphandlingen på Södertörn. Egentligen går det tillbaka till elementär företagsekonomi. Rörelsemarginalen i busstrafik är idag några få procent och ett fåtal når upp till fyra eller fem procents rörelsemarginal. Nobinas anbud 2014 låg mer än tio procent under konkurrentens, det vill säga minst mer än dubbla rörelsemarginalen.

Det säger sig självt att ett sådant anbud inte går ihop, med mindre än att man planerar omfattande neddragningar av kostsamma linjer.

På Södertörn är direktförbindelserna de dyraste linjerna att köra. I en region där den genomsnittliga bussresan är ca 10 km är naturligtvis direktlinjer på 30-40 km, där merparten körs utan påstigande, en usel affär. Den insikten kan vem som helst komma fram till och det är därför som avtalet tydligt stipulerar en viss grundtrafik.

Givetvis måste Nobina, för att klara ett så lågt anbud, måste haft en tydlig plan för att kapa kostnaderna och att direktförbindelserna är en uppenbar kandidat för sådana besparingar.

Men Nobina har naturligtvis möjlighet att när som helst rentvå sig från misstanken om den dolda agendan. Företaget kan när som helst publicera sina beräkningar från 2014 och därmed visa hur de skulle få lönsamhet med bibehållen ambition för trafiken. Det må vara ovanligt, men när man vinner upphandlingar med ovanligt låga anbud bör man också vara beredd att visa de ärliga avsikterna.

Henrik Sjöholm
Public affairskonsult, företagare och boende på Södertörn

Taggat som: , , , , , , , ,

5 kommentarer »

  1. Jag tycker det är viktigt att politiker och Landstinget tar sitt mandat på allvar och markerar för Nobina. Annars är frågan om kanske staten ska ta tillbaka ansvaret så det inte blir en samhälleskollaps.
    Man kan inte gå ut med att man ska tänka på miljö och uppmana alla Stockholmare att åka kollektivt när allmäna färdmedel ställs in.
    Låt förorterna vara en del av Stockholm.
    Tänk på välfärden!

  2. Å andra sidan har ju inte Nobina gjort fel, det är ju SLL som gjort upphandlingen och därmed tillåter operatörerna att göra sådana här ändringar

    • Precis. Det är bara fånigt att prata om ”dold agenda” när Nobina trots nedskärningarna uppfyller SL:s krav med god marginal.

  3. Dom vill bara anställa dig om du har ny jobbs bidrag från arbetsförmedlingen.

  4. Någon dold agenda har det knappast varit, då Trafikförvaltningen varit mycket tydlig till och med i förstudien med att man vill dra in på direktbusstrafiken. Så här skriver Trafikförvaltningen i förstudien till upphandlingen:

    ”Flera busslinjer Handen och Nynäshamn går parallellt med pendeltåget och
    utgör en besparing om de istället används för att mata resenärer till pendeltåget.
    Denna möjliga besparing är kalkylerad till 27 mkr per år.”

    27 miljoner per år motsvarar ca ett 15-tal vagnar (i högtrafiksutbud).

Lämna ett svar till Lars Lundqvist Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)