Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Öppet gränssnitt även för Hybricons elbussar

Elbusstillverkaren Hybricon ansluter sig till öppet gränssnitt för laddsystem för elbussar. Bild: Hybricon.

Elbusstillverkaren Hybricon ansluter sig till öppet gränssnitt för laddsystem för elbussar. Bild: Hybricon.

Elbusstillverkaren Hybricon ansluter sig till den samverkan som flera andra elbusstillverkare har enats om när det gäller öppet gränssnitt för laddning. Därmed underlättas övergången till elbussystem eftersom köpare och huvudmän inte blir beroende av ett enda fabrikat.

Många städer arbetar med projektering för att införa elektriska bussystem och hela branschen förbereder sig för ökad användning av elbussar. Marknaden för elbussar kommer att öka mycket snabbt under kommande år enligt samstämmiga bedömningar. Detta kräver att busstillverkare och tillverkare av laddinfrastruktur skapar ett gemensamt gränssnitt redan innan europeiska och internationella standarder införs 2019/2020.

Volvo, ABB, Siemens, Irizar, Solaris, VDL, och Heliox och ingår sedan tidigare i samverkansgruppen.

Målet med denna samverkan är att etablera ett öppet gränssnitt mellan bussar och laddningssystem för att underlätta introduktionen av elbussystem i europeiska städer. Detta gränssnitt kommer att omfatta både så kallad opportunity charging (snabbladdning vid ändhållplatser) och för nattladdade bussar.

– Kompatibilitet mellan olika bussmärken och laddningssystem underlättar övergången till elbussystem för presumtiva köpare. En öppen märkesoberoende standard är viktigt och gör att Hybricons kunder slipper ta svåra teknikbeslut kring gränssnitt för laddning utan kan i stället fokusera på systemens funktion och ekonomi säger Hybricons vd Jonas Hansson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)