Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Paketresor och framtidsspaning på Busstorget

Trafiksäkerhet, paketresor och framtiden stod i fokus på Busstorgets andra dag. Och bussar, förstås…

Trafiksäkerhet, paketresor och framtiden stod i fokus på Busstorgets andra dag. Och bussar, förstås…

Den statliga paketreseutredningen och framtidens resande stod i fokus på Busstorgets andra dag på Örenäs slott vid Öresund. Tora Philip, som utreder regelverket kring paketresor avslöjade att man ser på om resegarantierna kan utformas på annat sätt än idag.Rese-Konsulternas Fredrik Helgesson spanade in i framtiden.

Av Paula Isaksson (text) och Ulo Maasing (foto)

Busstorgets andra dag inleddes av NTF Sveriges generalsekreterare Marie Nordén som höll en presentation om trafiksäkerhet med efterföljande paneldiskussion med Busstorgets fordonstillverkare.

Därefter berättade utredaren Tora Philp om den statliga paketreseutredningen. I höstas kom ett nytt EU-direktiv om paketresor och på uppdrag av regeringen ska utredningen bland annat analysera och överväga ändringar i systemet för hur resegarantier ska ställas i Sverige.

– Vi ska utreda om resegarantisystemet går att utforma på ett annat sätt. Det finns inget i de nya EU-reglerna som säger hur det här ska göras, det säger bara att ett insolvensskydd ska finnas, säger Tora Philp.

Tora Philip, paketreseutredningen.

Tora Philip, paketreseutredningen.

Syftet med resegarantin är att skydda konsumenten från förlust om en paketresa blir inställd eller avbruten. Reglerna har funnits sedan 60-talet och innebär att alla arrangörer eller återförsäljare av paketresor måste ställa bank- eller försäkringsgarantier hos Kammarkollegiet.

– Ända från början har det framförts kritik mot att systemet innebär ett etableringshinder på marknaden. Dels kan resegarantierna innebära höga kostnader för researrangörerna, dels händer det att banker eller försäkringsbolag inte beviljar resegarantier med hänvisning till att företaget är för litet eller för nytt, förklarar hon.

Enligt Tora Philp har systemet utretts flera gånger tidigare.  Men problemet har varit att hitta en alternativ utformning som tillgodoser alla inblandades intressen.

Utgångspunkterna för den pågående utredningen är att reglerna ska vara enkla att administrera och att de inte ska innebära en alltför stor administrativ börda eller höga kostnader för företagen. Samtidigt ska resenärerna veta att de kan få tillbaka sina pengar och komma hem från resmålet om resebolaget hamnar på obestånd.

Sammanlagt finns det cirka 5,5 miljarder kronor i ställda säkerheter hos Kammarkollegiet. Under 2011 till 2015 har den genomsnittliga utbetalningen av resegarantier legat på knappt en miljon kronor per år.

– Tittar man på siffrorna upptäcker man att det ligger något i kritiken som har varit genom åren, det finns väldigt mycket marginal, konstaterar Tora Philp.

Resultatet från utredningen ska redovisas senast 31 augusti i år.

Fredrik Helgesson, Rese-Konsulterna.

Fredrik Helgesson, Rese-Konsulterna.

Årets busstorg avslutades med en titt in i framtidens turistbussresande med Fredrik Helgesson på Rese-Konsulterna som trendspanare.

– För att få ett långsiktigt försprång mot konkurrenterna gäller det att ha koll på var resenärerna befinner sig i morgon, säger han.
En stark målgrupp är den som han kallar för ”gott vuxna”, alltså seniorer med gott om pengar.

– Det visar sig att de spenderar allt mindre pengar på prylar och mer på upplevelser, de är nutidens ”dinks”.

Enligt en undersökning av ITB, världens största resmässa, som Fredrik Helgesson presenterade, kommer 33 procent av alla resenärer att spendera mer på sina resor i år än under förra året. Lyxhotellen tar allt större marknadsandelar och turistbuss blir bara mer och mer populärt. Trenden med aktiva resor består, likaså att resa med ciceron. I toppen ligger också kryssningar samt mat- och vinresor.

– En annan trend som utvecklas är att man inte åker till en destination utan till de saker som sker på destinationen. Paketeringen är jätteviktig, att man adderar upplevelser till resan. Det är där som slaget står, förklarar han.

Ett relativt nytt begrepp är TV-turism, att resa till destinationer som har figurerat i teveserier, matlagningsprogram med mera. Co-creation är ett annat modernt begrepp som innebär att gästen görs mer delaktig än vanligt.

– Man låter resenären vara en del av upplevelsen, som att den är med och lagar maten på en restaurang. Här har vi världens chans att ordna saker i bussen som till exempel fototävlingar med vinster som en presentcheck till en ny resa.

Fredrik Helgesson berättar också att storstadsresor blir allt vanligare med London, Berlin och Barcelona i den absoluta toppen.

– Man talar även om ”The new Berlin”, städer som är lika billiga och hippa som Berlin var för 20 år sedan. Här har vi till exempel Leipzig, Krakow, Belgrad och Vilnius, säger han.

Bland bubblarna märks Kroatien och Portugal. Spanien är fortfarande hett, och det är även våra grannländer. Men de riktiga ”big five” är enligt undersökningen Sydafrika, Norge, Tyskland, Luther 500 år, och blomsterutställningen i Berlin 2017.

Ett nytt fenomen är också ”sharing economy”, alltså sådant som airbnb, über, air dining, lokala guider och matpromenader.

– Om man ska summera framtidens resetrender kommer det alltså handla mycket om paketering och att involvera och aktivera resenärerna. Det passar perfekt för oss som arrangerar gruppresor, avslutar Fredrik Helgesson.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)