Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skandaler skakar kinesiska elbusstillverkare

För att stimulera övergången till elfordon subventionerar den kinesiska staten försäljning av sådana. Nu är en praktskandal om fusk med elbussubventioner under uppsegling i landet. Foto: Wikimedia Commons/Daderot.

För att stimulera övergången till elfordon subventionerar den kinesiska staten försäljning av sådana. Nu är en praktskandal om fusk med elbussubventioner under uppsegling i landet. Foto: Wikimedia Commons/Daderot.

Kinesiska myndigheter utreder om återförsäljare för två av landets största tillverkare av elbussar har lurat till sig stora statliga subventioner i samband med att de säljer elbussar i Kina. Det ena fallet gäller en återförsäljare för BYD:s elbussar, det andra en hög chef inom Xiamen King Long Motor Group. Det skriver nyhetsbrevet Automotive News China.

Den 9 mars begick ägaren av en av BYD:s återförsäljare i staden Nanjing i östra Kina självmord genom att hänga sig i affärslokalen. Mannens mor har uppgett för lokala medier att hennes son hade erkänt att han och BYD hade förfalskat säljhandlingar, vilket gjorde det möjlighet att pumpa om de subventioner som man fick från staten för försäljning av elfordon.

Enligt Automotive News China har BYD, som är Kinas största tillverkare av elfordon (inte bara bussar) förnekat att man har agerat bedrägligt. Däremot har man medgett att den aktuelle handlarens företag hade fått närmare 20 miljoner yuan (ca 25 miljoner kronor) i statliga subventioner för elbussar.

Knappt tre veckor senare, den 29 mars, begick vd:n för Xiamen King Longs dotterföretag i Suzhou i östra Kina självmord. King Long är Kinas största tillverkare av medelstora och stora bussar. Dotterbolaget i Suzhou hävdar att sjukdom låg bakom vd:ns självmord, men media har kopplat samman hans död med misstänkta bedrägerier med elfordonssubventioner.

Automotive News China menar att misstankarna verkar rimliga. Nyhetsbrevet pekar på att Suzhou King Long hade en extremt stor försäljning av elbussar förra året – 12 003 elbussar, vilket är sex gånger så många som året innan.

– En sådan försäljning kan generera stora subsidier. I fjol kunde försäljningen av en enda elbuss ge subventioner värda 600 000 yuan (760 000 kronor), skriver Yang Jian, chefredaktör för Automotive News China.

Det är heller inte första gången som King Long är inblandad i anklagelser om att ha lurat till sig subventioner för elbussar. I mars rapporterade således den statliga kinesiska affärstidningen Securities Times att ett annat av King Longs dotterbolag, i Xiamen, hade överdrivit sina försäljningssiffror för elbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)