Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm blir kollektivtrafikvärldens centrum

Stockholm blir värd för den internationella kollektivtrafikunionens världskongress och mässa år 2019. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm blir värd för den internationella kollektivtrafikunionens världskongress och mässa år 2019. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm blir kollektivtrafikbranschens fokus år 2019. Det är nu klart att den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, förlägger sin världskongress och stora utställning till Sverige och Stockholm. Beslutet fattades på tisdagsförmiddagen.

Det betyder att Stockholm under en vecka 2019 kommer att vara världens kollektivtrafikhuvudstad. Förutom Stockholm var Barcelona och Birmingham huvudkandidater till arrangemanget

UITP:s världskongress äger rum vartannat år.

Förra årets värdstad var italienska Milano och nästa år är Montreal i Kanada värd för evenemanget som är det största i världen när det gäller kollektivtrafiken. Fjolårets arrangemang i Milano samlade mer än 2200 delegater från 83 länder. Antalet utställare uppgick till 284 och utställningsbesökarna var 15 000 till antalet.

Tidigare har Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting räknat ut att det är en bra affär för Stockholm att vara värd för evenemanget.

Kongressdeltagarna spenderar exempelvis 1600 euro (15 000 SEK) per person under sina fyra dagar på kongressen. Pengarna spenderas på boende, fritid, shopping, restauranger och så vidare. Många av deltagarna stannar dessutom ett veckoslut extra i värdstaden eller spenderar privat semestertid.

Dessutom arrangerar deltagare och utställare ett 50-tal arrangemang i form av möten, mottagningar, middagar med mera för 25 – flera hundra gäster. En lång rad tjänster, från design av utställningsmontrar till frakter och PR köps också i värdstaden.

Stockholm har tidigare varit värd för UITP:s världskongress åren 1896, 1949 och 1991.

Denna artikel uppdateras när vi fått mer detaljer.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)