Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk bussbranschprofil får global toppost – April, april!

Anna Grönlund kunde redan på torsdagen ta en tit på sitt nya, tillfälliga, arbetsrum under UITP-konferensen i Bryssel. Foto: Jean-Claude Renoir.

Anna Grönlund kunde redan på torsdagen ta en tit på sitt nya, tillfälliga, arbetsrum under UITP-konferensen i Kapstaden. Foto: Pierre-Auguste Renoir.

Det här var vårt lilla aprilskämt i år – och vi vet att många, många lät sig luras (Inga namn, diskretion, hederssak).  Vi hoppas att ingen tog illa upp. Samtidigt vill vi gärna citera det som en klok tidningsläsande dam en gång sa: ”Man ska inte tro på allt som är sant!”.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag, har utsetts till kollektivtrafikbranschens högsta post globalt. Hon kommer att i sommar ta över som generalsekreterare i den internationella kollektivtrafikunionen, UITP. Det blev klart vid UITP:s Afrikasektions kongress i Kapstaden på torsdagen. Samtidigt beslutades att UITP och den internationella vägtransportunionen, IRU, kommer att slås samman, erfar bussmagasinet. Den nya organisationen får namnet IRUITP.

Enligt branschkällor som deltog i kongressen i Kapstaden, där Anna Grönlund för övrigt är på en vältajmad semester just nu, har hennes utnämning diskuterats länge i de båda internationella organisationerna.

Vi har sökt Anna Grönlund men inte nått henne. Enligt uppgift har hon uppgett att hon vill avstå från att kommentera utnämningen eftersom hon inte hunnit informera sina medarbetare och chefer i Stockholm ännu.

Från UITP uppger man att Grönlund kommer att tillträda sin nya befattning den 15 juni.

Idag har UITP sitt kontor i Bryssel, medan IRU:s kontor ligger i Génève. En av Grönlunds första uppgifter blir att slå samman de båda organisationerna. Eftersom många medarbetare vantrivs på de nuvarande orterna, inte minst på grund av det regniga vintervädret i Bryssel, förbereds en flyttning av de båda organisationerna till Rom.

– Det är helt i linje med hur UITP planerar sina konferenser och kongresser som alltid förläggs till städer där det är vår eller sommar. Därför har också norra Europa och Skandinavien varit helt otänkbara som lokalisering, säger en centralt placerad UITP-källa som önskar vara anonym.

– Solen ska alltid lysa på kollektivtrafikens företrädare.

Skenförening
Sammanslagningen av IRU och UITP innebär att spårvägar och tunnelbanor inte längre kan vara fullvärdiga medlemmar. Det har varit ett krav från IRU att spårtrafiken placeras i en särskild organisation, underställd IRUITP. Den nya organisationen har fått arbetsnamnet Skenföreningen.

Att ge spårtrafiken en sekundär roll är helt i linje med uttalanden som UITP:s nuvarande generalsekreterare Alain Flausch har gjort. Redan för ett år sedan uttalade sig Flausch till förmån för buss istället för spårtrafik.

UITP:s nuvarande generalsekreterare Alain Flausch: Satsa på BRT istället för spårtrafik. Foto: Ulo Maasing.

UITP:s nuvarande generalsekreterare Alain Flausch: Satsa på BRT istället för spårtrafik. Foto: Ulo Maasing.

– Politikerna bör satsa mycket mer på buss än på spår. Nu kan bussen definitivt konkurrera med spårväg även kapacitetsmässigt, men till en betydligt lägre kostnad. Vi är inne i en nypremiär för bussen, en revival. BRT är framtidens tunnelbana, slog Alain Flausch i ett anförande i tyska Mannheim i april förra året.

Han medgav där också att UITP tidigare inte hade arbetat tillräckligt hårt för BRT.

– Vi har halkat efter, men nu försöker vi att komma ikapp. Jag ser att man på allt fler håll, även i Europa, intresserar sig för olika former av BRT och vi  kommer att arbeta tillsammans med bussindustrin för att förbättra bussens image. Jag är mycket optimistisk när det gäller BRT.

Källor inom både IRU och UITP uppger för bussmagasinet.se att Anna Grönlunds passionerade engagemang för busstrafik och BRT ligger väl i linje med Alain Flausch´s uttalanden och att det har bidragit till hennes utnämning.

Inom de båda nuvarande organisationerna är man också inriktad på att göra en storsatsning på bussturismen. Man kommer därför att inrätta en särskild sektion för bussturism. Denna kommer, uppgavs det i Kapstaden på torsdagen, att ledas av Toni Skenfelder.

– Hans fantastiska kontaktnät är ovärderligt. Inga dörrar till makthavare i Europa är stängda för honom. Han har direkta kanaler till exempelvis förbundskansler Angela Merkel i Tyskland och har visat att han och hans svenska organisation kan få EU-byråkratin att lyssna och ändra sig när det behövs, säger bussmagasinets källa i Kapstaden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)