Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trots trängselskatt: biltrafik ökar mer än kollektivtrafik – trafikbuller kostar miljarder

Vinnare i Göteborg: Stombussarna. Foto: Ulo Maasing.

Vinnare i Göteborg: Stombussarna. Foto: Ulo Maasing.

Biltrafiken i Göteborg ökade förra året något mer än resandet med kollektivtrafiken i Västra Götaland. Siffror som Trafikverket presenterade under en pressträff i Göteborg på fredagen visar att kollektivresandet i Västra Götaland under fjolåret ökade med en procent jämfört med 2014. Biltrafiken i Göteborg ökade dock mer. En ny undersökning visar samtidigt att  buller från trafiken i Göteborg kostar samhället över en miljard om året.

Mätningar visar att biltrafiken över betalstationerna ökade under 2015 jämfört med förra året, men är lägre än den var innan trängselskatten infördes.

Ökningen ligger på en till två procent under betalperioden, men är mindre under förmiddagens rusningstrafik – runt en halv till en procent. Trafiken över betalstationerna under betalperioden ligger fortfarande sex till sju procent lägre än samma period 2012 innan trängselskatten infördes. Ökningen av biltrafiken nationellt var tre procent under mätperioden.

I kollektivtrafiken visar stombussarna i Göteborg en stark utveckling. För expressbussar har resandet ökat med två procent och för stombussar med sju procent jämfört med samma period 2014.

Resandeutvecklingen redovisas i delresor. En resa kan bestå av flera delresor. Om en person först tar tåget och sedan byter till buss räknas det som två delresor.

Under januari till december 2015 har antalet delresor ökat med en procent. För expressbussar har resandet ökat med två procent och för stombussar med sju procent jämfört med samma period 2014.

Antalet delresor i kollektivtrafiken under 2015 har ökat med en procent för tåg, med två procent för expressbussar i Göteborgsregionen med 7 procent för stombuss i Göteborg. Spårvagnstrafiken i Göteborg är oförändrad, men står för flest delresor – 113 miljoner under 2015.

Vid en pressträff på fredagen förklarade Roger Vahnberg, vice vd för Västtrafik, att han var glad över att kollektivtrafiken hade ökat med en procent, även om det inte låter så mycket.

– Vi har 280 miljoner resor om året, så en procents ökning innebär 175 fullsatta bussar per dag.

Miljardkostnad för buller
Vid pressträffen presenterade Västsvenska paketet även en undersökning av trafikbullret. Undersökningen visar att trafikbullret är ett av de största miljöproblemen i Göteborg och Mölndal.

Över 104 000 personer i Göteborg och 9 000 personer i Mölndal exponeras för en bullernivå över riktvärdet.

Över 1 200 livsår förloras varje år i Göteborg och 70 i Mölndal på grund av trafikbuller.

– Trafikbuller är kostsamt för samhället. Kostnaden av buller från vägtrafik beräknas vara över en miljard kronor per år i Göteborg och 83 miljoner i Mölndal, säger Maria Holmes på Miljöförvaltningen i Göteborgs stad. Även bullernivåer långt under riktvärdet (55 dBA) påverkar människors hälsa negativt och utgör en kostnad för samhället.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)