Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk expressbussjätte börjar köra i Sverige

Den tyska expressbussjätten Flixbus börjar i slutet av april köra inrikestrafik i Sverige. Företaget är störst på den tyska marknaden och har expanderat aggressivt internationellt. Foto: Flixbus.

Den tyska expressbussjätten Flixbus börjar i slutet av april köra inrikestrafik i Sverige. Företaget är störst på den tyska marknaden och har expanderat aggressivt internationellt. Foto: Flixbus.

Den tyska expressbussjätten Flixbus kommer i slutet av månaden att inleda inrikestrafik i Sverige, erfar bussmagasinet.se. Till en början kommer Flixbus att köra daglig trafik från Tyskland via Malmö till Stockholm respektive Göteborg. Flixbus har sedan den tyska marknaden för långväga busstrafik avreglerades på nyåret 2013 expanderat kraftigt, först i Tyskland och sedan internationellt.

Flixbus bygger sin verksamhet på att ett antal bussföretag i olika länder kör under Flixbus´ varumärke och har en gemensam profil på bussarna. Biljettförsäljningen sker genom Flixbus´ hemsida flixbus.com. En hemsida på svenska, flixbus.se, finns också redan.

I Sverige är det idag Bergkvarabuss som är Flixbus´ partner (via dotterbolaget Elite i Hamburg) och kör linjer från Berlin/Hamburg via Köpenhamn till Malmö. Det är denna trafik som i slutet av april förlängs till Stockholm respektive Göteborg.

Till en början kommer företaget endast att ha en daglig tur i vardera riktningen på de båda linjerna, men enligt vad bussmagasinet.se erfar kommer trafiken att utökas till flera dagliga turer under sommaren. I Tyskland går respektive linje från Malmö till Hamburg och Leverkusen respektive till Rostock och Berlin.

Inledningsvis är den dagliga turen Malmö – Stockholm (Cityterminalen) en nattur i båda riktningarna.

Göteborgslinjen kommer till en början att köras med dagturer i båda riktningarna: 16.40 från Malmö med ankomst till Göteborg 20.55; från Göteborg 09.30 med ankomst till Malmö 13.45. Till Stockholm går bussarna 22.10 från Malmö med ankomst Cityterminalen nästa morgon klockan 06.00. Från Stockholm går bussen 23.30 med ankomst till Malmö 07.30.

Enligt uppgift planerar Flixbus även att efterhand bygga upp ett mer omfattande expressbussnät i Sverige tillsammans med en eller flera partners.

Både på den tyska hemmamarknaden och i de övriga länder där Flixbus har etablerat sig har företaget tagit betydande marknadsandelar genom en aggressiv prispolitik. Sverige förefaller inte bli något undantag. En enkelbiljett från Malmö till Stockholm/Göteborg kostar på Flixbus´ hemsida 11.50 euro, men kommer att prissättas något billigare i kronor: 99 kronor. Hamburg – Stockholm kostar 35,50 euro.

Det innebär att befintliga expressbusslinjer i Sverige kommer att utsättas för en stark prispress när Flixbus etablerar sig på den svenska inrikesmarknaden. Sannolikt kommer det också att ske en utslagning bland de mindre aktörerna i den långväga busstrafiken.

Flixbus bildades 2011 i München av tre unga entreprenörer som såg möjligheter i den kommande avregleringen av långväga busstrafik i Tyskland. Företaget kom igång med sin trafik i februari 2013 och gick i januari i fjol samman med ett annat av de nya expressbussföretagen i Tyskland, MeinFernbus.

Sedan dess har företaget vuxit mycket snabbt, även internationellt. Så sent som under mars etablerade man trafik från Frankrike till Storbritannien och Spanien.

Tidigare i år gjorde man en stor inbrytning i östra Europa när man la till städer som Budapest, Zagreb och Bratislava till linjenätet. Sammanlagt började Flixbus då med daglig trafik till ett 50-tal städer i Tjeckien, Slovakien, Ungern, Polen, Slovenien och Kroatien. Bratisava och Prag har upp till femton dagliga förbindelser till andra europeiska storstäder som Berlin och Wien.

Innan dess hade Flixbus startat inrikestrafik i flera av Tysklands grannländer som Frankrike och Holland liksom i Italien.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)