Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara halvfart för biogas i Karlskoga

Biogasanläggningen i Karlskoga, finansierad av skattebetalarna i Karlskoga, KUmla och Örebro, producerar biogas som flakas till Stockholm. Foto: Purac.

Biogasanläggningen i Karlskoga, finansierad av skattebetalarna i Karlskoga, KUmla och Örebro, producerar biogas som flakas till Stockholm. Foto: Purac.

Samtidigt som biodiesel i form av HVO och RME snabbt vinner marknad som drivmedel för bussar och en elektrifiering av stadsbusstrafiken har inletts går den nya biogasanläggningen i Karlskoga bara på drygt halvfart. Nästan tre år efter det att anläggningen invigdes utnyttjas bara 70 procent av dess kapacitet.

170 miljoner kostade anläggningen att bygga. Den ägs gemensamt av Karlskoga, Kumla och Örebro kommuner.

– Vi säljer för lite gas beroende på att kommuner och den offentliga kollektivtrafiken måste öka sina inköp av biogas, säger Jens Ismo, vd för Karlskoga Miljö och energi, till Sveriges Radio P4 Örebro.

Den biogas som idag produceras i Karlskogas säljs till Stockholm och flakas dit på lastbil. Dessutom köper exempelvis kollektivtrafiken i Örebro län biogas från en annan leverantör.

Först om 5 – 6 år kommer det att ta innan anläggningen i Karlskoga producerar gas för fullt, bedömer Jens Isemo.

– Vi måste upp till den kapacitet som anläggningen är byggd för, säger han till SR P4 Örebro.

Samtidigt fortsätter andelen fossilfritt bränsle i svensk kollektivtrafik att öka kraftigt och uppgick i fjol till 66 procent, jämfört med 58 procent av bussarna år 2014.

Från 2011 har andelen ökat från 28 till 66 procent i fjol.

Ökningen är störst för biodiesel (RME och HVO) och biogas, medan användandet av etanol stagnerar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)