Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss- och kollektivtrafik i fokus i Almedalen

Snart byts lugnet i Almedalen, Visby, ut mot politiska debatter, hundratals seminarier och mycket annat. Foto: Ulo Maasing.

Snart byts lugnet i Almedalen, Visby, ut mot politiska debatter, hundratals seminarier och mycket annat. Foto: Ulo Maasing.

I början av juli är det dags för årets Almedalsvecka – veckan då politiker, opinionsbildare, mediefolk, intresseorganisationer och tyckare i största allmänhet samlas för föreläsningar, seminarier, debatter, mingel och rosévinsdrickande. En rad seminarier i Almedalen tar äv en i år upp frågor kring buss- och kollektivtrafik. Vi har den aktuella listan.

I bussbranschen finns framtiden och jobben
Allt fler bussförare närmar sig pensionsåldern, men återväxten i branschen  räcker inte till. Antalet yngre förare som ska ersätta de blivande pensionärerna är färre än vad som behövs, samtidigt som konkurrensen om arbetskraften hårdnar allt mer i Sverige.

De närmsta tre åren behöver bussbranschen anställa 4300 nya bussförare men fyra av tio företag upplever idag att de har svårt att rekrytera.

Hur ska utmaningen tacklas?

Medverkande: Maria Sjölin Karlsson, Branschutvecklare Utbildning och Arbetsmarknad, Transportföretagen/Sveriges Bussföretag, Cecilia Jerneheim, HR-direktör, Keolis i Sverige AB, Ulrika Egervall, Vice VD, förhandlingschef, Sveriges Bussföretag, Oskar Taxén, jurist och utredare, Fackförbundet Kommunal.

Tid: 4 juli, kl 11.30 – 12.30.

Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, sal B25.

 

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall diskuterar både BRT och eldrift i Almedalen. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall diskuterar både BRT och eldrift i Almedalen. Foto: Ulo Maasing.

Bus Rapid Transit, ett verktyg för stadsutveckling
Många kommuner brottas med hur de ska få andelen resor med kollektivtrafik att öka på riktigt. Bus Rapid Transit kan bli svaret. Bussbana bör planeras in tidigt i stadsutvecklingen och får då en strukturerande effekt som bäddar för god arbetspendling och ökade värden i stadsdelarna.

Ny teknik som eldrift, automatisk körning och uppkopplade fordon passar bra in i BRT-konceptet.

Medverkande: Håkan Agnevall, vd, Volvo Bussar, Anna Grönlund, vice vd, Sveriges Bussföretag, John Hulthén, Föreståndare, K2, Nationellt centrum för kollektivtrafik.

Tid: 4 juli kl 1§4.00 – 15.00

Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, sal B25.

 

Så når vi målet om en fördubblad kollektivtrafik
Ett arrangemang av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik om vad som behöver göras nu. Att fördubbla kollektivtrafiken är inget mål enbart för kollektivtrafikens ansvariga – ansvariga för infrastruktur och annan samhällsplanering är minst lika viktiga är en av de frågor som tas upp på seminariet.

Medverkande: Ulrika Frick, ordförande kollektivtrafiknämnden, Västra Götalandsregionen, Karin Svensson Smith, ordförande, Riksdagens Trafikutskott, John Hultén, föreståndare, K2.

Tid: 5 juli kl 13.00 – 14.00

Plats: Frälsningsarmén, Krukmakarens hus, Mellangatan 21, Oscarssalen.

 

Kollektivtrafik för nya funktionella regioner
Hur bör framtidens infrastruktur för kollektivtrafik se ut för att de nya regionerna ska bli så funktionella som möjligt? Svensk Kollektivtrafik presenterar en ny rapport där Småland-Östergötlandsregionen används som fallstudie. I rapporten analyseras dagens infrastrukturnät och reseflöden för att kunna skapa en funktionell kollektivtrafik i den nya regionbildningen.

På seminariet presenteras även en lista på kollektivtrafikåtgärder man bör tänka på när man skapar en funktionell region.

Medverkande:  Ulf Nilsson, ordförande Svensk Kollektivtrafik, Karin Brundell-Freij, Expert WSP Analys och Strategi, Håkan Brynielsson, projektledare SKL, Kent Johansson, vice ordförande Indelningskommittén, Ulrika Frick, ordförande Kollektivtrafiknämnden, Västra Götalandsregionen, Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik (moderator).

Tid: 5 juli kl 16.00 – 17.00

Plats: Wisby Strand Congress & Event, lokal Viklau.

 

Jan Bosæeus, vd, Nobina Sverige för fram operatörsperspektiv på eldrift och energieffektivisering. Foto: Ulo Maasing.

Jan Bosæeus, vd, Nobina Sverige för fram operatörsperspektiv på eldrift och energieffektivisering. Foto: Ulo Maasing.

Energieffektivisering och elektrifiering av kollektivtrafiken
Övergången till en fossiloberoende fordonsflotta förutsätter en elektrifiering eftersom tillgången på förnyelsebara drivmedel är begränsad. Med elbussar ökar energieffektiviteten, driftskostnaderna för kollektivtrafiken sänks och bullret minskas i våra i städerna.

Regeringens stödjer introduktionen av elbussar i kollektivtrafiken genom elbusspremie, stadsmiljöavtal och klimatklivet. Elektrifieringen påverkar även teknikutvecklingen av framtidens bussar. Fordonsindustrin redovisar sina framtidsperspektiv. Trafikföretag ger sin bild av hur elektrifieringen fungerar i praktiken. K2 redovisar pågående forskningsuppdrag inom området.

Medverkande: Håkan Agnevall, vd, Volvo Bussar, Jan Bosæus, vd Nobina Sverige,  John Hultén, Föreståndare, K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Ulo Maasing, Moderator/redaktör, Bussmagasinet.se, Anders Lewald, Expert, Energimyndigheten.

Tid: 6 juli kl 11.30 – 12.30

Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, sal B25.

 

När den nya kryssningskajen i Visby står klar 2018 slipper kryssningsfartygen ankra på redden. Foto: Ulo Maasing.

När den nya kryssningskajen i Visby står klar 2018 slipper kryssningsfartygen ankra på redden. Foto: Ulo Maasing.

Ny kryssningskaj i Visby – lyft för bussturism
År 2018 kommer den nya kryssningskajen i Visby att stå klar. Den kommer att ge ett lyft för bussturismen, samtidigt som antalet kryssningsresenärer till Visby väntas öka från 550000 år 2013 till 150 000.

Seminariet tar inte bara upp effekterna av den nya kryssningskajen utan även kryssningsfartygen och bussturismen i ett bredare perspektiv: Hur klarar svenska bussbolag att konkurrera mot utländska bolag som lämnar anbud med lägre priser? Är de svenska kryssningsstäderna vid Östersjön redo att klara en ökande tillströmning av stora kryssningsfartyg med fler gäster ombord?

Medverkande är Göran Hult, ordförande Gotlands Busstrafikförening, Monica Frisk, vd, Gotlands Besöksnäring, Mats Jansson, näringslivsstrateg, Region Gotland samt Mikael Persson, branschutvecklare för turist- och beställningstrafik, Sveriges Bussföretag.

Tid: 6 juli kl 15.30 – 17.30

Plats: Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3, sal B15.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)