Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EvoBus Sverige får ny vd

Ergiz Esen är ny vd för EvoBus Sverige från den 1 juni. Foto: EvoBus.

Ergiz Esen är ny vd för EvoBus Sverige från den 1 juni. Foto: EvoBus.

EvoBus Sverige AB, som marknadsför Mercedes-Benz och Setra bussar får den 1 juni ny vd. Det är Ergiz Esen som närmast kommer från Mercedes-Benz i Turkiet där han har varit huvudansvarig för eftermarknadssegmentet för bussar och lastbilar. Han efterträder Martin Hink som numera är vd för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige och Danmark.

Innan Ergiz Esen år 2002 började arbeta för Daimler arbetade han med allt från försäljning till projektledning på välkända företag som t ex Fiat och Bosch.

På Mercedes-Benz Turkiet har Ergiz Esen haft ett antal chefspositioner med olika inriktningar och fokusområden, inom exempelvis  lastbilsförsäljning samt begagnat- och eftermarknadssegmentet. Senast kommer han från en tjänst som huvudansvarig för service och reservdelar för bussar samt lastbilar. I hans ansvarsområde låg varumärkena Mercedes-Benz Lastbilar, Mercedes-Benz Bussar och Setra. Han hade även personalansvar för cirka 245 medarbetare.

Ergiz Esen tillträder officiellt tjänsten som VD för EvoBus Sverige och Danmark 1 juni. Han kommer att utgå från  respektive lands huvudkontor i Vetlanda och Köge. Ansvarsområdet spänner över Mercedes-Benz Bussar, Setra, OMNIplus samt BusStore i Sverige och Danmark.

– Martin Hink gjorde ett mycket bra jobb för att öka EvoBus marknadsandel och stärka närvaron i Sverige och Danmark. För mig gäller det att förädla hans arbete och öka tempot ytterligare, framförallt inomupp handlad stadstrafik.

– Jag delar hans övertygelse om att våra bussar fyller ett tomrum på marknaden med effektivitet, säkerhet och ekonomi som främsta styrkor. Det kommer bli särskilt tydligt i och med lanseringen av Setras senaste lågentrébuss, MultiClass S 418 LE business, säger Ergiz Esen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)