Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbussjätte lanserar ny tjänst för gruppresor och bussbokning

Expressbussjätten FlixBus lanserar nu en helt ny tjänst för beställningstrafik med buss. FlixBus har sin bas i Tyskland och trafik i en lång rad europeiska länder, inklusive Sverige. Foto: FlixBus.

Expressbussjätten FlixBus lanserar nu en helt ny tjänst för beställningstrafik med buss. FlixBus har sin bas i Tyskland och trafik i en lång rad europeiska länder, inklusive Sverige. Foto: FlixBus.

Det tyska expressbussföretaget FlixBus, som nyligen har börjat trafikera även Sverige, lanserar nu ett helt nytt sätt att boka gruppresor och charterbussar. FlixBus har redan en omfattande linjetrafik i många europeiska länder. Nu kompletterar man den reguljära linjetrafiken med en helt ny produkt när det gäller beställningstrafik. FlixBus kan med sin nya satsning komma att skaka om förutsättningarna för beställningstrafik med buss.

FlixBus presenterade på onsdagen FlixBus Mieten, ”FlixBus Hyr”. Tjänsten har t4estats i fem månader och lanseras nu skarpt till en början i Tyskland, Österrike, Luxemburg, Belgien och Nederländerna. Kunder i dessa länder kommer att kunna boka egna bussar till i stort sett hela Europa, från dörr till dörr.

FlixBus uppger att man redan nu planerar att utöka tjänsten till andra länder där FlixBus är verksamt. Målgrupper för FlixBus Mieten är skolor, högskolor, universitet, föreningar, företag med flera som behöver en busstransport för grupper.

För tjänsten har FlixBus etablerat en särskild, patenterad bokningsplattform. Där matar kunden in avreseort och tid, storlek på gruppen och den exakta destinationen.

Bokningsplattformen räknar sedan omedelbart ut ett kostnadsförslag där alla poster som vägtullar, moms, övernattning för förare med mera ingår. Ett prisexempel som företaget har lämnat inför premiären är ca 37,50 euro (350 kronor) per person för en resa från Düsseldorf i Tyskland till Paris med utrexa den 10 juni och retur den 11 juni och en grupp på 52 personer.

Enligt FlixBus övervakar ett team hos FlexBus Mieten personligen alla beställningar som kommer in och kontakter vid behov kunderna via mail, chatt eller telefon.

FlixBus äger inga egna bussar utan arbetar tillsammans med ett stort antal bussföretag i en rad europeiska länder som kör företagets expressbusstrafik. När kunder beställer en buss genom FlixBus Mieten går beställningen vidare till något av de företag som är partners till FlixBus som därmed har tillgång till en enligt egen uppgift samlad flotta på omkring 10 000 bussar.

Kunden kan kostnadsfritt avboka sin beställning upp till 14 dagar innan avresa, vilket ger kunden en stor flexibilitet. Om gruppen stannar flera dagar på en plats kan man avtala att förare och buss finns tillgängliga där.

– Den stora utmaningen för oss har varit att åstadkomma en balans mellan standardiserad produkt och individuella önskemål från kunderna, säger FlixBus´ vd André Schwämmerlein.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)