Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Föregångsstad inom BRT på jakt efter extrastora elbussar

Den franska staden Nantes´ BRT-liknande Busway har blivit en europeisk föregångare. Nu börjar det bli dags tt byta ut de specialdesignade gasbussarna mot extralånga elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den franska staden Nantes´ BRT-liknande Busway har blivit en europeisk föregångare. Nu börjar det bli dags tt byta ut de specialdesignade gasbussarna mot extralånga elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den franska staden Nantes satsar nu på att elektrifiera sin internationellt uppmärksammade BRT-lösning Busway. Nantes är en av pionjärerna i Europa när det gäller BRT-liknande busstrafik. BusWay startade 2006 med konventionella, om än specialdesignade, ledbussar.  I sommar går staden ut med en upphandling av 24-meters elbussar för Busway som man har döpt BRT-linjen till.

– Just nu arbetar vi med upphandlingsunderlaget och räknar med att annonsera ut upphandlingen i sommar. Vi siktar på att kunna välja tillverkare av såväl bussar som laddsystem i början av 2017, uppger Damien Garrigue, ansvarig för bussprojekten i Nantes Métropole för bussmagasinet.se.

Nantes Métropole kan närmast jämföras med ett svenskt landsting.

– Vi hoppas att få den första bussen levererad 2018 och ha samtliga vagnar i trafik 2019, uppger Damien Garrigue..

Nantes satsar på snabbladdning vid ändhållplatserna, så kallad opportunity charging, istället för att ha bussar med batteripaket som laddas nattetid och som ska räcka hela trafiktiden.

Idag har BusWay 38 000 resenärer per dag och myndigheterna räknar med en femprocentig årlig resandeökning. Dagens BusWay har nått det man anser vara sitt kapacitetstak och trafiken körs i rusningstid med en buss var 2,5:e minut.

När dagens ledbussar byts ut mot dubbelledade elbussar räknar Nantes med att 52 000 personer om dagen ska resa med BusWay.

Läs mer om Busway i Nantes i reportaget här.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)