Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här är Solaris nya elbuss

Solaris presenterar nu sin nya Urbino i helelektrisk version (bjlden) och som hybridbuss. Foto: Ulo Maasing.

Solaris presenterar nu sin nya Urbino i helelektrisk version (bjlden) och som hybridbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den polska busstillverkaren Solaris lanserar nu två versioner med elektrisk drivlina av sin stadsbuss nya Urbino. De första bussarna i den nya generationen  av Urbino visades för första gången på hösten 2014 och sedan dess har flera versioner följt i dieselversionens kölvatten. Nu är det dags för en helelektrisk Urbino och en hybridversion av den populära stadsbussen. Hittills har nya Urbino sålts i 456 exemplar till nio länder. I Sverige har dock modellen ännu inte debuterat.

Nästa version av nya Urbino som ska lanseras är en gasbuss. Inte minst i Sverige har Solaris tidigare haft stora framgångar med ”gamla” Urbino i gasversion. En 18-meters hybridledbuss är också på väg.

Kommer snart från Solaris gör också en kortare version av nya Urbino. Det är en 10,5 meter lång version som i alla avseenden utom längden är som normalversionen på tolv meter.

Nya Solaris Urbino Electric med pantografen uppfälld.

Nya Solaris Urbino Electric med pantografen uppfälld. Foto: Ulo Maasing.

Solaris är ingen gröngöling när det gäller elbussar. Företaget, som grundades för tjugo år sedan, har till dags dato levererat 1334 (inräknat pågående produktion) bussar med elektrisk drivlina: helelektriska bussar, trådbussar, hybridbussar och bränslecellsbussar. Fyra av företagets trådbussar går för övrigt i trafik i Landskrona.

Genom pantografen kan bussen snabbladdas. Foto: Ulo Maasing.

Genom pantografen kan bussen snabbladdas. Foto: Ulo Maasing.

I hybridversionen är nya Urbino en seriell hybrid där tillverkaren har valt att gå från sin tidigare samarbetspartner Allison för hybrider och istället satsa på brittiska BaE:s hybridsystem med en asynkron elmotor på 190 kW som toppeffekt och 120 kW kontinuerlig effekt. Förbränningsmotorn som kompletterar elmotorn är en Cumminsdiesel på 157 kW.

I  jakten på den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bus, Bus of the Year, ställer Solaris upp med sin nya Urbino Electric som visades för internationell fackpress i Poznan på tisdagen. Den aktuella bussen är utrustad med pantograf på taket, till skillnad från exempelvis Volvos elbussar som använder en teknik där pantografen sänks ner från laddstationen mot bussen när bussen snabbladdas. Bussen kan också fås med utrustning för induktiv laddning.

Solaris tar nu med specialbehandlade ledstänger och stolsklädslar upp kriget mot den enorma flora av organismer som  med åren samlas där. Foto: Ulo Maasing.

Solaris tar nu med specialbehandlade ledstänger och stolsklädslar upp kriget mot den enorma flora av organismer som med åren samlas där. Foto: Ulo Maasing.

Såväl Solaris som Volvo tillhör dock de busstillverkare som har enats om en gemensam standard när det gäller gränssnittet för laddinfrastrukturen. Det innebär att oavsett vilken tillverkare som köparen väljer kommer vederbörande inte att för framtiden vara låst när det gäller leverantörer.

Den elbuss som Solaris visade i Poznan är utrustad med en elektrisk drivaxel med motorer på axlarna och en central motor. Bussen kan laddas såväl genom plug-inteknik som snabbladdas via pantografen. Batterierna på busstaket är på 240 kWh.

En särskild finess som Solaris lanserar först på sin elbuss är stolar med antibakteriell behandling och ledstänger med en särskild kopparlegring som har en antimikrobiell effekt. Det innebär att det spännande, men föga aptitliga, liv av olika organismer som under åren utvecklas och blomstrar i stolar och på ledstänger till stor del hålls undan.

Förhoppningsvis blir därmed också resenärerna friskare när de utsätts för färre svampar, virus och bakterier.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)