Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jönköping behöver en större kostym

Resdandeökningen för stadsbussarna i Jönköping gör att en ny, stor bussdepå behövs. Foto: Ulo Maasing.

Resandeökningen för stadsbussarna i Jönköping gör att en ny, stor bussdepå behövs. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med stadsbussarna i Jönköping har vuxit så kraftigt att stadsbussdepån har blivit för trång. Nu planerar Region Jönköpings län att bygga en ny bussdepå på 50 000 kvadratmeter för närmare 200 miljoner kronor. Depån ska ha plats för 150 bussar, verkstäder, tvätthallar, utbildningsrum, mat- och uppehållsrum och administrativa lokaler. Idag används 105 bussar i stadstrafiken och redan 2019 räknar regionen med att antalet stadsbussar har ökat till 125.

Den depå som idag används av operatören Keolis är redan för trång och går dessutom inte att bygga ut.  Depån hyrs av en privat fastighetsägare.

Nu vill regionen istället själv bygga och äga en depå eftersom man anser att tillgång till bussdepå som en förutsättning vid upphandling skapar konkurrensneutralitet och långsiktighet. Man pekar också på atyt trenden i Sverige är att allt fler regioner/landsting äger bussdepåerna och hyr ut till trafikföretagarna.

Man vill också att bussdepån ska placeras i närhet till trafiken för att minimera tomkörning och därmed minska miljöpåverkan och kostnader. Man pekar också på att övergången till en allt större andel bussar som drivs med förnyelsebara energislag som exempelvis el kommer att kräva möjligheter till laddning, något som måste beaktas i planeringsarbetet.

Hela projektet brådskar dessutom. 2017 ska tätortstrafiken i Jönköping upphandlas med trafikstart i juni 2019. Då måste depåfrågan vara löst, så att den blir en giv en förutsättning i upphandlingen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)