Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Karlstadsbuss skippar kontanter och egen valuta

Karlstadsbuss skippar kontanterna. Bild: Karlstadsbuss.

Karlstadsbuss skippar kontanterna. Bild: Karlstadsbuss.

Karlstadsbuss, som är huvudman för busstrafiken i Karlstad, slopar både kontantbetalning och betalning med den egna valuta turkronor på sina bussar. Man hänvisar till att allt färre använder dessa betalningsmedel på stadsbussarna. Istället kommer det att finnas fler ombud för reskort. Samtidigt införs bankkortsterminaler på bussen där enkelbiljett kan köpas mot en särskild straffavgift.

Turkronorna infördes 2009 för att minska risken för rån av förare. Sedan dess har kontantbetalningarna minskat kraftigt och allt fler kunder använder resekort och mobilbiljetter.

Fyra av tio resenärer använder Karlstadsbuss app varje dag och 30 000 kunder har hittills registrerat sig för köp i mobilen. Tillsammans med resekort är detta det vanligaste och billigaste betalsättet. En enkelresa för vuxen kostar 20 kr med resekortets reskassa och appdealen ”köp 5 för 4”.

– Alla ska kunna åka buss utan förkunskap om systemet. Samtidigt vill vi uppmuntra våra resenärer att använda appen eller resekort som går snabbare och ger minst 20 procents rabatt, säger Peter Kullgren (KD), ordförande i Stadsbyggnadsnämnden.

I bussarnas bankkortsterminaler kommer enkelbiljett och duo/familjebiljett säljas till ett högre pris. Enkelbiljetten kostar 35 kr och Duo-/familj 55 kr. Det är inte möjligt att ladda resekort hos föraren.

Begränsningarna och det högre priset beror på att betalning med bankkort tar tid, vilket riskerar att skapa förseningar i busstrafiken.

– Kostnaden för att hantera kontantbetalning ombord på bussen är mer än dubbelt så hög som de kontanter vi får in. Vi känner att det är bättre att använda de pengarna till att utveckla andra betalsätt som exempelvis Swish, berättar Mattias Bergh, chef på Karlstadsbuss.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)