Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Långsiktiga regler krävs för grön omställning av busstrafik”

66 procent av bussarna i den uipphandlade kollektivtrafiken körs idag med förnyelsebara drivmedel. Men hur långsiktigt är regelverket? Foto: Ulo Mssding.

66 procent av bussarna i den uipphandlade kollektivtrafiken körs idag med förnyelsebara drivmedel. Men hur långsiktigt är regelverket? Foto: Ulo Mssding.

Den omställning som skett i grön riktning av busstrafiken riskerar att stanna av om inte kollektivtrafiken får stabila, långsiktiga regler för beskattningen av biodrivmedel. Det skriver Helena Leufstadius, vd för Svensk Kolllektivtrafik och Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Dagens Samhälle.

För en grön omställning av transportsektorn är ökad kollektivtrafik en viktig framgångsfaktor, skriver de båda ledande företrädarna för kollektivtrafikbranschen.

De pekar på att mer än 66 procent av bussarna i den upphandlade kollektivtrafiken använder förnyelsebara drivmedel. Andelen har ökat från 28 procent år 2011. Ökningen är störst för biodiesel (HVO) och biogas.

Men den fortsatta omställningen hotas, menar Leufstadius och Grönlund. Anledningen är att det idag finns en stor osäkerhet om vilka villkor som kommer att gälla för beskattningen av biobränslen på mer än några års sikt. Ingen långsiktig lösning finns när det gäller beskattningen av biodrivmedel och därför finns inte heller de nödvändiga, stabila reglerna för bussföretagens investeringsbeslut för en omställning till en fossilfri fordonsflotta.

– Hur ska en upphandlande myndighet eller en bussoperatör kunna bestämma vilket fordon och drivmedel som ska köpas in och användas när man inte vet kostnaderna för biodrivmedlen eller om det drivmedlet överhuvudtaget finns kvar på marknaden om ett par år? Kommer det att finns tillräckligt med biobränslen för att driva Sveriges bussflotta 2020 eller 2050, frågar Anna Grönlund och Helena Leufstadius och fortsätter:

– Eftersom beskattningen av biobränslen är satt i relation till dieselskatten som årligen höjs kommer kostnaderna för den fossilfria busstrafiken att öka för varje år och särskilt efter 2018 respektive 2020. Vad får dessa årliga kostnadsökningar för konsekvenser för riksdagens och regeringens mål om en fördubblad kollektivtrafik?

Samråd med branschen för att få fram långsiktiga spelregler för en fossilfri bussflotta, uppmanar de politikerna.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)