Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu kommer den verkliga superbussen

Ett kinesiskt företag presenterade nyligen den verkliga superbussen med plats för 1400 passagerare.

Ett kinesiskt företag presenterade nyligen den verkliga superbussen med plats för 1400 passagerare.

En buss som tar upp till 1400 passagerare och som aldrig fastnar i bilköer utan bokstavligt talat kör över dem är den verkliga superbussen. Och nu är den på väg att bli verklighet. Ett företag i Peking, Transit Explore Bus, arbetar med att utveckla fordonet som kör på två spår och grenslar flerfiliga bilköer.

På mässan China Beijing International High-Tech Expo (CHITEC) tidigare i veckan presenterade man projektet och visade också upp en modell av systemet. Där kunde besökarna se hur bussen kör över de stillastående bilköerna.

Bussen kör på spår i körbanan och är bred nog att grensla över två körfält och klarar att köra över bilar och andra fordon som är upp till två meter höga.

Vid hållplatser fälls ramper ut vid bussdörrarna och gör det möjligt för passagerare att stiga på och av – även om ramperna på bilder som företaget har släppt ser väldigt branta, nästan farliga ut.

Bussen uppges kunna köra i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen och ersätta upp till 40 vanliga bussar. Per år uppges bränsleförbrukningen vara 800 ton mindre.

Tillverkaren uppger också att bussen har samma kapacitet som en tunnelbana, men bara till en kostnad på 16 procent av tunnelbanans kostnad. Därtill är den mycket snabbare att bygga.

Idén med grenslande bussar har presenterats en gång tidigare i Kina, då av ett annat företag. Det var för sex år sedan och kring det projektet har det därefter varit tyst.

Enligt vad företrädare för Transit Explore Bus uppgav på mässan i Peking bygger man nu en fullskalig version av bussen i Changzou. Tester inleds senare i sommar.

Här är en video från mässan i Peking som visar mer om projektet:

Share Dela

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Aha, en spårvagn alltså!

    • Den går på spår i gatan, alltså är det en spårvagn och inte en buss.
      Sen kan man ju alltid kalla den för en superspårvagn i stället, men det vore att dra ett löjets skimmer över spårvagnar, så låt oss kalla den för en superbuss i stället, det blir bra.
      Men det finns ju ett par uppenbara designproblem med konceptet, de ramper som du nämner i artikeln är egentligen evakueringsramper som passagerare skall använda om man måste lämna superbussen mellan hållplatserna. Jag skulle inte vilja tvingas använda dem, jag håller mig hellre till marken. Och hållplatserna är rejäla konstruktioner uppe i luften där det är tänkt att passagerarna skall åka hiss upp och ner mellan hållplatsen och fordonet.
      Det finns dock bättre spårgående fordon än detta, och de kallas för spårvagnar. Det är en sorts fordon som styrs av spår i gatan, saknar vingelutrymme, har möjlighet till insteg helt i nivå med hållplatsens golv, går på elektricitet, har hög kapacitet och klarar av is och snö utan att behöva fastna i minsta backe eller snövall, något som är bussarnas signum, oavsett om man lägger till ordet ”super” före eller ej…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)