Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya planer för insprängd bussterminal

En av avgångshållplatserna inne i Katarinaberget. Bild: Link Arkitekter.

En av avgångshållplatserna inne i Katarinaberget. Bild: Link Arkitekter.

De mångåriga planerna på en bussterminal i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm går nu in  i ett nytt skede. Terminalen ska användas av bussar från östra Storstockholm, bland annat Nacka och Värmdö. Den tidigare planen upphävdes av Mark- och miljödomstolen i december 2013, främst därför att planen inte hade varit ute på eget samråd utan hade bakats in i planerna för hela det väldiga projektet om Slussen ombyggnad.

Enligt den nya planen, som nu är ute på samråd, ska bussterminalen rymmas i helt nya bergrum som sprängs ut i berget under Mosebacke. Terminalen har dock bantats en del sedan den ursprungliga, men underkända, detaljplanen togs fram 2012. Sedan dess har det nämligen beslutats att tunnelbanan ska byggas ut mot Nacka, vilket betyder att terminalen kan byggas mindre.

Den ska nu innehålla åtta hållplatser för ankommande bussar, 17 för avgående och 17 för uppställning av bussar.

Vänthallen med portar ut till hållplatserna. Bild: Link Arkitekter.

Vänthallen med portar ut till hållplatserna. Bild: Link Arkitekter.

Trots att kostnaderna för en terminal i Katarinaberget bedöms bli höga anser utredarna att det fortfarande är den lämpligaste lösningen och ger de minsta negativa effekterna på miljö och stadsbild.

Man påtalar också risker som följer med en terminal inne i berget. Dit hör olyckor med gasbussar som kan innebära allvarliga följder och drabba många personer, på grund av kärlsprängning eller gasmoln som antänds. Vid infarten till terminalen är förhållandena motsvarande dem i en tunnel.

För bussresenärer som ska byta till tunnelbana blir det långt att gå. Från den bortersta ankomsthållplatsen till T-banan är det 340 meter, jämfört med 225 idag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)