Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Otrevligt bemötande på Stockholmsbussar vanligt klagomål

Under flera år ökade klagomålen från bussresenärer i Stockholm kraftigt, men i början av det här året dalade de. Foto: Ulo Maasing.

Under flera år ökade klagomålen från bussresenärer i Stockholm kraftigt, men i början av det här året dalade de. Foto: Ulo Maasing.

Under tre år har klagomålen på busstrafiken i Stockholms innerstad ökat kraftigt, men under det första kvartalet i år har klagomålen från kunderna minskat kraftigt. Det skriver Svenska Dagbladet som har tagit del av SL:s (Storstockholms Lokaltrafik, alltså Trafikförvaltningen i landstinget) statistik över kundsynpunkter.

Under de senaste åren ökade klagomålen kraftigt, från 5045 ärenden år 2013 till 7319 i fjol. Det är en ökning med 45 procent. I fjol sommar las busstrafiken i Stockholms innerstad om och sedan dess samt fram till mitten av maj i år hade över 5700 anmälningar kommit in.

Men samtidigt bröts den uppåtgående kurvan under våren. Under det första kvartalet i år sjönk antalet anmälningar med 40 procent jämfört med samma tid i fjol.

Vart tredje klagomål till SL handlar om bemötande från förare och annan personal.

Hur många fallolyckor som inträffar på bussarna är oklart, men SL bedömer själva att fallolyckorna på bussar är ett problem. Nu ska man tillsammans med entreprenörerna Keolis, Arriva och Nobina se närmare på antalet olyckor ombord på bussarna i Stockholms län.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)