Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ta bussen, trampa till jobbet och träna – samtidigt

Gymkedjan 1Rebel och arkitektbyrån WMOR Architecfts i London håller på att utveckla ett gym för  spinning och annan träning om,bord på bussen till jobbet. Illustration: WMOR Architects.

Gymkedjan 1Rebel och arkitektbyrån WMOR Architecfts i London håller på att utveckla ett gym för spinning och annan träning om,bord på bussen till jobbet. Illustration: WMOR Architects.

Ett alltför stillasittande liv är ett av problemen för många stadsbor. Att få tiden att räcka till ett annat. Att sitta fast i bilköer ett tredje. Ni vet hur det är – man köper sig ett gymkort, börjar ambitiöst att träna men slutar rätt snart. ”Hinner inte” brukar vara en vanlig undanflykt. Men nu har en brittisk arkitektbyrå, WMOR Architects tillsammans med gymkedjan 1Rebel i London presenterat en lösning på problemet: en buss som samtidigt är ett gym för spinning och träning av överkroppen. Instruktör medföljer på resan till jobbet.

1Rebel planerar att leasa ett antal bussar som man gör om till rullande gym. Hur många bussar det kan bli beror på vilket intresse man möter på marknaden för produkten som man kallar Ride2Rebel.

De instruktörsledda träningspassen kommer att vara 45 minuter långa och väntas kosta mellan 12 och 15 pund, cirka 145 – 180 kronor. Men då ingår resan.

Målgruppen är i första hand personer som arbetar i finansdistriktet i Londons City. Där kommer också den ena ändhållplatsen på de planerade linjerna att ligga i direkt anslutning till ett av 1Rebels vanliga gym. Där ska passagerarna kunna duscha och byta om innan de fortsätter till jobbet.

Man har valt ut fyra tänkbara linjer från norra, östra, södra och västra London.

Ombord på bussarna kommer det att finnas tio spinningcyklar. Instruktionerna kommer att leda träningspass som kombinerar intensiv intervallträning med träning av överkroppen. Ibland ska musiker delta.

Arkitektbyrån undersöker också möjligheterna att göra så att cyklarna kan alstra el när man trampar dem och att den elkraften sedan kan användas till utrustningen ombord. Man arbetar fortfarande med trafiksäkerhetsfrågorna, bland annat hur passagerarna ska säkras när de sitter på cyklarna. Samtidigt slipper de äventyrliga cykelturer till och från jobbet i den intensiva Londontrafiken.

Enligt 1Rebel pågår diskussioner med ett antal företag om att erbjuda deras anställda träningsresor till jobbet.

Förutom instruktörens plats ska bussarna vara utrustade med tio spinningcyklar. Sittande på sina cyklar ska passagerarna också kunna träna överkroppen. Bild: WMOR Architects.

Förutom instruktörens plats ska bussarna vara utrustade med tio spinningcyklar. Sittande på sina cyklar ska passagerarna också kunna träna överkroppen. Bild: WMOR Architects.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)