Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trafikutskottet bekräftar: Det blev inte som det var tänkt

Kollektivtrafiklagen från 2012 ändrade inte mycket när det gäller marknad och kundorientering. Det mesta rullar på i gamla spår.. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiklagen från 2012 ändrade inte mycket när det gäller marknad och kundorientering. Det mesta rullar på i gamla spår.. Foto: Ulo Maasing.

Riksdagens trafikutskott har följt upp den kollektivtrafiklag som började gälla den 1 januari 2012. Slutsatsen är klar: Det blev inte som det var tänkt. Lagen skulle bland annat leda till ett större utbud i kollektivtrafiken och en större valfrihet för resenärerna. Rapporten bekräftar den bild som många aktörer i bussbranschen har haft ända sedan lagen infördes.

Lagen innebar bland annat en marknadsöppning för kommersiell kollektivtrafik på lokal och regional nivå. Lagen förväntades ge ett större utbud, ökat resande, mer valfrihet, bättre information och ökad insyn för resenärerna.

En grupp ledamöter från trafikutskottet har nu följt upp lagens effekter i en rapport. Gruppen konstaterar att marknadsöppningen fått ett mycket begränsat genomslag och att lagen i väsentliga delar inte fungerat så som det var tänkt.

Bland annat handlar det om att det fortfarande finns stora hinder för olika kommersiella företag att etablera och upprätthålla trafik på en del sträckor.

Rapporten visar också att det finns brister och oklarheter i tillsynen av kollektivtrafiken.

Ett annat problem för resenärerna är bristen på information, särskilt i samband med olika störningar. Informationen brister också för dem som inte har tillgång till internet samt för personer med funktionsnedsättning.

I uppföljningsgruppen ingår åtta utskottsledamöter från samtliga riksdagspartier. Ledamöterna har i sin uppföljning tittat på en rad olika studier som gjorts om kollektivtrafiken samt lyssnat på erfarenheter och förslag från de olika aktörerna.

Trafikutskottet vill nu se en allmän översyn av kollektivtrafiklagen. Översynen ska utgå från de problem och bedömningar som redovisas i rapporten.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)