Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busskaos hotar när Nobel Center öppnar

Kaos hotar för busstrafiken till det nya Nobelcentret på Blasieholmen i Stockholm, skriver Stockholmsguiden och den tidigare turistbussföraren Bo Eliasson. Själva Nobel Center har varit föremål för en het debatt i Stockholm, en debatt där till och med kungen har engagerat sig. Om trafiken till och från centret har det däremot varit betydligt tystare, konstaterar skribenten.

På den fem meter breda Hovslagargatan på Blasieholmen i Stockholm ska massor av turistbussar köra – och mötas. Kaos hotar när Nobel Center öppnar skriver artikelförfattaren. Foto: Ulo Maasing.

På den fem meter breda Hovslagargatan på Blasieholmen i Stockholm ska massor av turistbussar köra – och mötas. Kaos hotar när Nobel Center öppnar skriver artikelförfattaren. Foto: Ulo Maasing.

Jag har under flera månader försökt få beslutsfattare och media i Stockholm att inse vilket trafikkaos det kommer att bli, om man bygger ett Nobel Center på Blasieholmen i Stockholm.

Väldigt få har insett vad det handlar om. Att diskutera arkitektur, kultur, volym, färg går bra, men trafik är för trivialt. SvD Brännpunkt anser att det är ett lokalt trafikproblem för Stockholm, möjligen rätt, men DN Debatt avfärdar det helt.

Min uppfattning är att om det någon gång är berättigat med en vägran från bussförare och bussbranschen att anlöpa en offentlig byggnad, så är det tilltänkta Nobel Center på Blasieholmen. Det borde vara bussbranschens skyldighet att redovisa sin inställning nu, innan det är för sent.

Främsta orsaken är den 5,5 m breda Hovslagargatan som inte planeras enkelriktas. Här ska alltså 2,55 m breda turistbussar kunna mötas samtidigt som skolklasser, turister, besökare, cyklister, taxi och leveranser kunna ta sig fram och tillbaka till Nobel Center.

Stockholm stad räknar med 600 000 besökare per år, 4 000 per dag och 3-4 turistbussar per timme så det är inte lite trafik det handlar om.

De trafikstörningar som kommer att uppstå i omgivningen är möjligen ett internt stockholmsproblem, men kommer naturligtvis att drabba även bussbranschen. Till exempel att svänga höger över cykelbana och övergångsställe vid Nybroplan, där trafikanterna försvinner ur backspegelns synfält och bussföraren kör i blindo.

Jag är själv stockholmsguide och fd turistbussförare i Stockholm. Jag är tacksam för att jag inte längre kör buss i Stockholm och till ett Nobel Center på Blasieholmen hade jag definitivt vägrat köra.

Jag hoppas att busssbranschen gör en insats. När byggnaden står på plats, är det för sent. När det första skolbarnet hamnat under en buss eller klämts mot fasaden är det bussföraren som har ansvaret. Då är det ingen politiker som ställer sig upp och säger ”Det var mitt fel.”

Bo Eliasson
Farsta
Stockhiolmsguide och f d turistbussförare

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Tänk efter före.
    Och tänk på hur många bussar det kommer från kryssningsfartygen… Ett enda fartyg kan generera 40 bussar som ska köra samtidigt till de centrala delarna av Stockholm.
    När det är flera fartyg inne så mångdubblas antalet bussar. Man kan säkerligen utgå från att en hel del av dem vill besöka det tilltänkta nobelcentret, och då blir det stopp i trafiken.

    Redan nu kan det vara besvärligt. Häromveckan tog det mig en hel timme att köra från Skeppsholmen till Slottsbacken. Anledningen var just vid Hovslagargatan. För många fordon gjorde att man låste in varandra och ingen kom någonstans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)