Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Danska fjärrbussar ökar snabbt

Fjärrbussnätet i Danmark med teurt'ätheten angiven. Karta: Trafikstyrelsen.

Fjärrbussnätet i Danmark med turtätheten angiven. Karta: Trafikstyrelsen.

Fjärrbussarna, alltså den långväga busstrafiken i Danmark, ökar snabbt. Det konstaterar den danska Trafikstyrelsen i sin årliga rapport över kollektivtrafiken i landet . Från 2012 till 2014 hade fjärrbussarna i Danmark en resandeökning på 40 procent, rapporterar myndigheten som anser att de främsta förklaringarna till ökningen är ett större utbud av linjer och en utbredd konkurrens mellan operatörerna. Ett särskilt avtal mellan bussföretag och staten stimulerar också resandet med fjärrbussarna.

Men totalt handlar det om relativt blygsamma siffror. Fjärrbussresandet i Danmark var i fjol 1,2 miljoner resor, en fördubbling sedan år 2011. Av den långväga kollektiva trafiken i Danmark svarar tåget för mer än 90 procent, medan flyget och fjärrbussarna har ett par procent vardera av antalet resor. Flyget hade i fjol en nergång på 2,3 procent till 1,6 miljoner passagerare.

Som fjärrbussar klassas i Danmark busslinjer som sträcker sig över mer än två trafikhuvudmäns område, över mer än huvudmannens på Själland eller mer än Bornholms regions område. Linjerna ska godkännas av Trafikstyrelsen. Förra året fanns i Danmark 28 fjärrbusslinjer som trafikerades av åtta bussföretag. Den största linjen är Köpenhamn – Odense – Århus med över 20 turer om dagen.

Resandet med fjärrbussarna i Danmark stimuleras av att bussföretagen kan ingå ett avtal med Trafikstyrelsen om att ge rabatt till vissa kundgrupper: studerande, pensionärer och barn under 16 år. Rabatten finansieras delvis av Trafikstyrelsen och i fjol utnyttjade hela 51 procent av alla resenärer med fjärrbussarna rabatten. För år 2015 har myndigheten avsatt 26,1 miljoner danska kronor.

Genom avtalet med Trafikstyrelsen förbinder sig fjärrbussföretagen att uppfylla vissa, speciella offentliga serviceåtaganden. Det är åtaganden som den inte kan förväntas åta sig på rent affärsmässig grund utan att få ekonomisk kompensation. Syftet är att öka mobilitet och tillgänglighet för befolkningsgrupper med lägre inkomster, samtidigt som kollektivtrafiken stärks.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)