Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska superbussar på Förbifart Stockholm

Superbussar som laddas dynamiskt på en del av sträckan och platoonar kan trafikera Förbifart Stockholm enligt en ny studie. Bild: Scania.

Superbussar som laddas dynamiskt på en del av sträckan och platoonar kan trafikera Förbifart Stockholm enligt en ny studie. Bild: Scania.

Förbifart Stockholm, den omdebatterade trafikled som just nu byggs från sydvästra till nordvästra Storstockholm, kan trafikeras med elektriska superbussar. En ny studie som nu presenteras av Scania visar att ett framtida elbussystem kan bli verkligt där bussarna laddas när de kör på Förbifarten och  i övrigt körs på batterier. Förslaget ingår  i Stockholmsbågen, den nya superbussförbindelse som Scania, Skanska och konsultföretaget WSP har föreslagit.

– Vår studie visar att bussfiler på Förbifart Stockholm kan elektrifieras helt och att lösningen dessutom är kostnadseffektiv. Elektrifiering ökar miljövinsterna med Stockholmsbågen ytterligare, säger Jonas Kempe, Head of Solutions Portfolio, Scania Buses & Coaches.

Lösningen innebär att bussarna under omkring en tredjedel av sträckan laddas dynamiskt via luftledningar, medan de körs med batteridrift på den resterande sträckan.

– Kombinationen av elektrifierad väg och ren batteridrift är optimal för att klara kraven för en tät busstrafik från Haninge i söder till Täby i norr. Det innebär att busstrafiken kan utnyttjas effektivt med en tät tidtabell, klarar eldrift på hela sträckan, ger en konkurrenskraftig ekonomi samt klarar kraven på en tillförlitlig och flödeseffektiv trafik.

– Detta är den mest hållbara lösningen som också möjliggör snabba resor, tillräcklig räckvidd och pålitlighet, förklarar Jonas Kempe.

Den studie som Scania har gjort tillsammans med Siemens utgår från att busslinjen på Stockholmsbågen har 40 000 passagerare per dygn och där bussarna platoonas, alltså automatiskt kör tillsammans två bussar var tredje minut. Det kräver 96 fordon i trafik. Medelhastigheten kalkyleras till 60 kilometer i timmen.

65 procent av sträckan ska köras på batteri och 35 procent på elväg där bussarna laddas via luftledningar. Enligt Siemens och Scanias kalkyler kommer investeringskostnaden för eldrivna superbussar att bli totalt 1,9 miljarder kronor: 0,4 miljarder i infrastruktur och 1,5 miljarder i fordon.

Stockholmsbågen har lanserats av Scania, Skanska och WSP som en förlängning av Förbifart Stockholm med miljöanpassad kollektivtrafik som aktivt bidrar till Stockholmsregionens utveckling och ökat bostadsbyggande. Med hjälp av superbussar kan Förbifart Stockholm utvecklas till Stockholmsbågen Haninge–Täby, ett innovativt och hållbart infrastrukturprojekt. Bild: Scania.

Stockholmsbågen har lanserats av Scania, Skanska och WSP som en förlängning av Förbifart Stockholm med miljöanpassad kollektivtrafik som aktivt bidrar till Stockholmsregionens utveckling och ökat bostadsbyggande. Med hjälp av superbussar kan Förbifart Stockholm utvecklas till Stockholmsbågen Haninge–Täby, ett innovativt och hållbart infrastrukturprojekt. Bild: Scania.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)