Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafikens kostnader fortsätter att skena

Kostnadsrapport

Kollektivtrafikens kostnader fortsätter att öka snabbare än resandet, slår en ny rapport från Sveriges Bussföretag fast.

Kostnaderna för kollektivtrafiken i Sverige fortsätter att öka snabbare än resandet. Det framgår av en ny rapport från Sveriges Bussföretag, Dyr kollektivtrafik riskerar att bli dyrare”. Rapporten, som har sammanställts av Sveriges Bussföretags Lars Annerberg, redovisar bland annat utvecklingen län för län. Dalarna, Gotland, Blekinge och Kalmar län utmärker sig i statistiken med kraftiga ökningar av  kostnaderna per kollektivresa.

I Dalarna rusade kostnaderna per resa i höjden med 24,5 procent från 2013 till 2014, på Gotland med 21,5 procent, i Blekinge med 11,3 procent och i Kalmar län med 10,7 procent, framgår det av rapporten.

Men även i ett längre perspektiv har kostnaderna i dessa län och flera andra rusat i höjden. Räknat i fasta priser har således kostnaden per resa i Dalarna ökat med 87 procent från 2007 – 2014, i Kronoberg med 48 procent, På Gotland med 46 procent, i Örebro län med 45, Blekinge län med 43 och Hallands län med 42 procent.

I några län har däremot kostnaderna per resa sjunkit avsevärt från 2013 till 2014: I Södermanland med 19,7 och i Norrbotten med 17,7 procent.

I samtliga exempel har rapporten räknat på 2014 års prisnivå.

Rapporten redovisar också självfinansieringsgraden län för län, alltså hur mycket av  kollektivtrafikens kostnader som täcks av biljettförsäljningen. Resten av notan går till skattebetalarna. Särskilt låg självfinansieringsgrad hade år 2014 Gotland (22,2 procent), Södermanland (29,9 procent) och Västmanland (30,6 procent).

På Sveriges Bussföretag är man bekymrad över utvecklingen.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt och klokt. En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma rekommendationer och dokument vi inom den samlade kollektivtrafiken tagit fram.

– Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken, här finns en god grund att bygga vidare på för att snabbare nå målet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)