Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stagecoachmagnaten Brian Souter: Branschen måste agera snabbt

Transportjätten Stagecoach grundare och styrelseordförande talade på Nordiska Lokaltrafikmötet i Helsingfors den gångna veckan. Bland annat berättade han om vad som hände när en ung man gick på toa på ett av hans tåg… Foto: Ulo Maasing.

Transportjätten Stagecoach grundare och styrelseordförande Sir Brian Souter talade på Nordiska Lokaltrafikmötet i Helsingfors den gångna veckan. Bland annat berättade han om vad som hände när en ung man gick på toa på ett av hans tåg… Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikbranschen måste agera snabbt när det gäller digitalisering och sociala medier. Det manade Sir Brian Souter, grundare och styrelseordförande i transportjätten Stagecoach, på det nordiska lokaltrafikmötet i Helsingfors i slutet av den gångna veckan. Han förklarade där också delvis varför Stagecoach en gång misslyckades i Sverige, talade om avreglering och kommersiell trafik och avslöjade var skottar har skyddad sex.

Sir Brian är genom sitt investmentbolag aktiv på en rad olika områden och har även investerat i expressbussar i bland annat Finland, Estland och Polen liksom i en rad andra branscher.

– När jag står här idag frågar jag mig hur jag kan var en del av den digitala utvecklingen, stå i främsta linjen. Det är inte lätt när man är 62 år och fortfarande har en gammal Nokiamobil, sa Souter och drog ner ett muntert skratt från publiken.

Han pekade på företag som Uber, Skyscanner och en rad andra som bygger hela sin verksamhet på digitaliseringen.

– Det är företag som är värda mer än en del stater, medan vi andra får vara glada om våra företag värderas till sex – tolv  gånger resultatet. Det visar hur världen förändras. Vi måste fråga oss hur vi visar upp oss för våra kunder, bygger upp våra relationer till kunderna, sa Sir Brian.

I ett samtal med bussmagasinet lyfte Sir Brian också fram den tyska expressbussjätten FlixBus som ett ytterligare ett exempel på den nya, digitala ekonomin.

– Det är en smart affärsidé. Man har en webplats och samlar där en rad operatörer under ett gemensamt varumärke utan att behöva äga en enda buss själv. De stora finansiella riskerna tas av bussföretagen.

– Men samtidigt häpnar jag över den overhead som FlixBus har byggt upp med massor av medarbetare Deras overhead ligger på 34 procent av omsättningen, medan vår overhead i Megabus.com (Stagecoachägt expressbussbolag) ligger på 14 procent, berättade Souter för bussmagasinet.

Agera snabbt
Han tog Amazon som ett exempel.

– Min fru handlar en del hos Amazon och får ständigt massor av erbjudanden därifrån. Men den som kanske spenderar 10 000 kronor på resor hos oss kanske i bästa fall hör något från oss en gång om året.

"Branschen har enorma möjligheter genom digitaliseringen. Men vi måste agera snabbt", sa Sir Brian Souter. Foto: Ulo Maasing.

”Branschen har enorma möjligheter genom digitaliseringen. Men vi måste agera snabbt”, sa Sir Brian Souter. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har enorma möjligheter. Med GPS i våra bussar kan vi erbjuda fika till halva priset på Starbucks i närheten eller ge våra kunder andra erbjudanden. Men vi måste agera snabbt, mycket snabbt. Annars kommer vi att hamna ordentligt på efterkälken.

Souter pekade också på att sociala medier gör att företagsledningar inte längre kan gömma sig på sina kontor medan kunderna använder sociala medier.

Han viftade med ett tidningsklipp om en ung mans problem när han reste med Virgin Trains i Storbritannien, ett järnvägsföretag som Sir Brian äger tillsammans med Richard Branson.

Den unge mannen behövde gå på toa, satte sig ner och uträttade sitt ärende. Och upptäckte sedan till sin fasa att toapapperet var slut.

– Vad gör man när man sitter där på tronen i en sådan situation? Den här unge mannen tog fram sin telefon och började twittra om sin belägenhet. Och någon på Virgin Trains trafikledning snappade upp hans tweets, sände ett SMS till konduktören på tåget som kunde undsätta resenären i hans prekära situation. Vi måste finnas där våra kunder finns, och de finns på sociala medier, slog Sir Brian fast.

Avreglerad trafik
I sitt korta anförande tog han också upp frågan om kommersiell, avreglerad kollektivtrafik. Han pekade på att i Storbritannien körs 86 procent av busstrafiken utanför det reglerade Londonområdet på kommersiell grund, utan direkta subventioner.

– Det som finns är statligt finansierade fria resor för seniorer samt en liten rabatt på drivmedelsskatten. Men å andra sidan betalar inte järnvägen någon drivmedelsskatt alls. Till och med i en liten stad som Perth med 45 000 invånare där vi har vårt huvudkontor körs 86 – 90 procent av  trafiken kommersiellt. Vi har 35 bussar i stadstrafiken och tiominuterstrafik i flertalet bostadsområden, framhöll Sir Brian.

– Subventioner är som knark. Har man väl börjat vill man bara fortsätta. Men det leder också till ett annat sätt att tänka än hos företag som är beroende av att vinna allt fler kunder.

Ett exempel på det är fritt internet ombord som brittiska, kommersiella bussföretag introducerade långt innan det började införas i svensk kollektivtrafik.

– Vi insåg tidigt att det är ett unikt säljargument för bussen, sa Sir Brian.

Svenskt på Nordiska Lokaltrafikmötet i Helsingfors. Från vänster: Anita Stenhardt, informationschef, Svensk Kollektivtrafik, Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting samt Anna Grönlund, vice vd och branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Svenskt på Nordiska Lokaltrafikmötet i Helsingfors. Från vänster: Anita Stenhardt, informationschef, Svensk Kollektivtrafik, Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting samt Anna Grönlund, vice vd och branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Sverige
Av Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, fick Sir Brian frågan om vad som gick fel när Stagecoach en gång köpte dåvarande Swebus (idag Nobina) bara för att några år sedan dra sig ur Sverige. Brian Souter pekade på två faktorer. Den ena var språkförbistring, den andra indexklausuler i upphandlad trafik.

– Vi satsade på att bygga ut expressbusstrafiken och jag ville att vi skulle ha ett aggressivt pris på 29 kronor för en del biljetter mellan Stockholm och Göteborg. Och vi fick en enorm ökning av resandet på hela vårt linjenät. Man hade missförstått mig och plötsligt sålde vi alla biljetter för det priset med väldiga förluster som följd.

– Den upphandlade trafiken hamnade i problem när Sverige gick igenom sin finanskris innan alla andra länder. Våra intäkter minskade, samtidigt som lönerna steg. Och vi fann en norrman som gärna ville köpa verksamheten, så vi sålde till Norge.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)