Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

26 omkom i katastrofal bussbrand

Samtliga 26 ombord omkom vid en bussbrand på Taiwan på tisdagen. Förbipasserande försökte förtvivlat hjälpa de instängda passagerarna med brandsläckare. Bild: XinHua/Twitter.

Samtliga 26 ombord omkom vid en bussbrand på Taiwan på tisdagen. Förbipasserande försökte förtvivlat hjälpa de instängda passagerarna med brandsläckare. Bild: XinHua/Twitter.

Samtliga ombord, minst 26 personer, omkom vid en katastrofal bussbrand på Taiwan på tisdagen. Branden uppstod i samband med att en turistbuss körde in i ett vägräcke utanför staden Taoyuan, söder om huvudstaden Taipei, på väg mot stadens flygplats.

De omkomna är 24 kinesiska turister samt föraren  och en lokal guide. Enligt nyhetsbyrån Reuters spred sig branden i bussen mycket snabbt efter olyckan.

Dramatiska bilder visar hur förbipasserande förtvivlat försöker räcka över brandsläckare till de instängda i den brinnande bussen. Många av de omkomna hittades i bussen vid en nödutgång som de inte lyckats ta sig ut genom.

Bilder från branden visar också att bussens dörrar hade pressats mot det vägräcke som bussen kolliderat med, vilket gjorde dem omöjliga att öppna. Nyhetsbyrån CNA rapporterar att ögonvittnen hade sett rök komma från bussen medan den svängde fram och åter över körbanan innan den kraschade in i räcket.

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. De flesta moderna bussar kan man inte öppna fönstren på. Fönstren är mycket svåra att slå sönder också. Gissningsvis för att folk (tonårsgrabbar) inte ska ”busa” och öppna eller ta bort fönster i onödan. Men precis som det går att öppna nöddörrar på ett flyg, så borde det med viss ansträngning gå att öppna fönster på bussar. Det borde vara lag på det. Annars blir ju en buss lätt en dödsfälla om den börjar brinna. Var det en gasbuss? Gasbussar börjar brinna betydligt lättare än dieselbussar som körs på svårantändligt dieseldrivmedel.

  2. Det skulle kanske ha räddat många liv om man viste hur man ska krossa ett fönster vid nödsituation.
    Där ligger ansvaret vid tillverkarna, att man markera en liten hammare i varje hörn på glasrutan
    Som talar om vart man ska slå vid en situation, inte mitt på fönstret som folk tro att man ska göra.

    • Det borde vara lag på att det finns nödhammare i bussen och tydliga instruktioner om hur man ska slå på fönstret vid en nödsituation, så att fönstret går sönder och man kommer ut. En regelbunden granskning av bussarna där man kollar att allt är ok så att de inte t.ex. börjar brinna pga tekniskt fel, att bromsar fungerar, m.m. görs väl i Sverige. Men hur är det i andra länder? Att inte ha gasbussar kan minska risken för våldsamma bussbränder. I alla fall i Sverige har gasbussar brunnif betydligt oftare än dieselbussar. Dieselbränslen (utom Di-Metyl-Eter, DME) är direkt svårt att tända. En brinnande tändsticka räcker inte. En ”veke” i form av papper el. textil ihop med ordentligt med öppen eld krävs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)