Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare i Stockholm till aktion för pauser

Trängsel på Skeppsbronm i Stockholm. Efter sommaren planerar Kommunal en aktion i Stockholm för att bussförarna ska få tio minuters rast i pauslokal när de har kört i 2,5 timmar. Foto: Ulo Maasing.

Trängsel på Skeppsbronm i Stockholm. Efter sommaren planerar Kommunal en aktion i Stockholm för att bussförarna ska få tio minuters rast i pauslokal när de har kört i 2,5 timmar. Foto: Ulo Maasing.

Tio minuters paus i pauslokal efter 2,5 timmars körning. Det kräver bussförarna i Stockholm som planerar två aktionsdagar i september för att få gehör för sitt krav, inte minst bland resenärerna. Bakom aktionen står fackförbundet Kommunals samordningsgrupp för trafik i Stockholm.

Det är inte första gången bussförarna går till aktion för sina pauser. Senvintern 1999 gick oenigheten mellan Kommunal och bussarbetsgivarna så långt att förarna gick ut i strejk. Det slutade med att parterna kom överens om att förarna skulle ha rätt till minst tio minuters paus efter 2,5 timmars körning.

– Men vi upplever att bussföretagen i Storstockholm sedan dess allt mer har naggat pauserna i kanten så att förarna ofta inte får den paus som de har rätt till. Det här är en viktig trafiksäkerhetsfråga, säger Kenneth Lindberg i samordningsgruppen för trafik i Kommunal Stockholm till bussmagasinet.se.

Han konstaterar att det råder en klar oenighet mellan fackets och bussföretagen syn på rasterna. Kommunal anser att pausen ska vara minst tio minuter i en särskild pauslokal där föraren kan gå på toaletten och koppla av.

– Men företagen anser att pausen ska gälla ”från ratt till ratt”, alltså från det ögonblick då föraren lämnar förarstolen tills att hen åter är på plats bakom ratten. Det innebär att en hel del av förarens paustid går åt för att promenera till och från pauslokalen. Tiden för avkoppling kan ibland bli några minuter, säger Kenneth Lindberg.

Säkerheten främst?
– Att köra buss i stressig trafik innebär att föraren hela tiden måste vara på helspänn. Vi anser att det är nödvändigt att förarna får ordentliga pauser där de kan andas ut och gå ner i varv. Det är viktigt för trafiksäkerheten. Forskning vid VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att en trött förare kan vara lika farlig i trafiken som en drog- eller alkoholpåverkad förare, säger Kenneth Lindberg.

– Bussföretagen hävdar att de sätter säkerheten främst. Men gör de verkligen det om de naggar pauserna i kanten eller planerar tjänster som de i förväg vet kommer att spricka på grund av en trafiksituation som leder till förseningar.

Kommunal och bussföretagen är inför avtalsrörelsen också oeniga om hur tjänstgöringstiden ska räknas innan föraren har rätt till paus. Arbetsgivarna menar att tiden i princip ska räknas från det att föraren sitter med händerna på ratten, facket att all tjänstgöringstid ska räknas.

Aktion i september
För att få gehör för sina krav kommer Kommunal i Stockholm att genomföra två aktionsdagar i september, den 6:e och 13:e.

Vid de större knutpunkterna för busstrafiken i Stockholms län kommer då bussförarnas skyddsombud att finnas på plats. De ska uppmana bussförarna att ta de pauser på tio minuter enligt fackets sätt att räkna. Förare som riskerar att inte få en tiominuters paus uppmanas att skicka meddelandet ”rastfara” till sin trafikledning.

Skyddsombuden kommer att vara på plats under högtrafik, både morgnar och eftermiddagar eftersom facket bedömer att risken då är störst för att rasterna spricker. Ombuden ska också dela ut flygblad till resenärer som kan drabbas av förseningar när förarna tar ut sina pauser.

– Där ska vi förklara för resenärerna varför deras buss är försenad. Vi ställer också frågan ”Vågar du resa själv eller låta dina barn åka med en bussförare som inte fått sin paus”, berättar Kenneth Lindberg.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Lagen och Trafikförodningen 3 kap 1§ ska följas !

    Äntligen någon aktiv inom Kommunal som har förstått att det handlar inte om att kissa eller inte. Det handlar om säkerheten mot kunder, medtrafikanter och tredjeman ! Något som den tidigare organisationen SFIB Säker Framfart i Busstrafiken tog upp redan för flera år sedan.

    Det är ingen lekstuga den verksamhet bussförarna ingår i. Regelbunden ordentlig återhämtning genom ostörd egentid är i dagens trafikmiljö och med dagens slimmade arbetsscheman ett måste !

    Pauser på 20 minuter behövs efter 2,5 timmars körning, samt matraster på 50 minuter, och detta inne på paus / rastlokal, oavkortat, oavsett gångtider eller förseningar på bussarna.

    Hittills har Kommunal och tidigare Bussarbetsgivarna konsekvent understött lagbrott mot Trafikförordningen, genom att arbetspauser och matraster har varit på tok för korta, och också genom för oklara skrivningarna i bussbranschavtalen, som har inbjudit profithungriga arbetsgivare att försöka sig på vantolkningar för att pressa ut det man kan till det yttersta av bussförarpersonalen.

    Förhandlingarna om pauser och matraster i kommande bussbranschavtal, BBA-2016 behövs inte ens. Detta då det bör vara solklart både för Kommunal och Transportföretagen (Bussarbetsgivarna) att Trafikförordningen 3 kap 1§ ska följas och inget annat även för storstadsregionerna. Det är bara att skriva in i BBA-2016 utan att ens diskutera redan innan förhandlingar om övriga frågor påbörjas, att arbetspauser ska vara minst 20 minuter inne på pauslokal med rinnande vatten, toalett och pentry, och motsvarande beträffande 50 minuters matrast.

    Denna gång har Kommunal och Transportföretagen(bussarbetsgivarna) ögonen på sig från massmedia i denna fråga, där man redan nu har reagerat kraftigt från andra branscher, där kunder känner obehag över bussförarnas framfart. Nu när detaljerna kring bussförarnas arbetspausmöjligheter och matraster lyfts, finns det inget att krypa bakom längre. Lagen och Trafikförordningen 3 kap 1§ ska följas !

    / Perka Hedlund

  2. Varför bara i Stockholm?
    Låt oss alla göra det till en landsomfattande aktion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)