Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Busskaos hotar i Stockholm”

Ett fullständigt kaos hotar bussarna i Stockholms innerstsd, varnar en av huvudstadens mest erfarna bussföretagare, Johan Ekman. Foto: Ulo Maasing.

Ett fullständigt kaos hotar bussarna i Stockholms innerstsd, varnar en av huvudstadens mest erfarna bussföretagare, Johan Ekman. Foto: Ulo Maasing.

Ett fullkomligt kaos hotar för större delen av buss- och beställningstrafiken i Stockholm. Det varnar en av Stockholms mest erfarna bussföretagare, Johan Ekman på EkmanBuss. När det nya NobelCenter byggs på Blasieholmen kommer det exempelvis att bli mycket svårt för bussföretagen att transportera besökare till Blasieholmen, både under byggtiden men även efter ett eventuellt färdigställande av nya Nobel Center 2019, varnar Johan Ekman. Nyligen guidade han Stockholmspolitiker och tjänstemän för att visa på en del av svårigheterna för turistbussar i Stockholm.

Johan Ekman har i flera decennier arbetat med bussturism och beställningstrafik i Stockholm.

– Det slår aldrig fel när det planeras för beställningstrafik i Stockholm. I och med bygget tillkommer inga parkeringsplatser, varken ovan eller under jord. Bussbranschen får finna sig i att plocka upp och släppa av resenärer på ”annan plats”. Trots att Stockholms stad lovat att se till olika lösningar kan bussbranschen ändå bortse från en framtida ansamling turistbussar intill nya Nobel Center, säger Johan Ekman.

– Jag kan med tungt sinne försäkra att bussbranschen och turistnäringen kommer att få sig en ordentlig törn om inte Stockholms stad visar på handlingskraft och på ett ansvarsfullt sätt reviderar förslagen innan trafiklösningarna fastslås. Ett lamslaget Stockholm är inte önskvärt, i vart fall inte från min sida. Jag vill därför göra slag i saken och på nytt bjuda in beslutsfattarna till ett möte där vi kan diskutera trafiklösningarnas och turismens framtid, säger Johan Ekman.

Nyligen guidade han politiker och tjänstemän från Stockholms stad på en bussrundtur i innerstan för att visa på en del av de utmaningar som bussturismen möter i huvudstaden. Rundturen arrangerades av Stockholms läns bussbranschförening.

Endast några få företrädare för staden ställde dock upp på rundturen. Den fick för övrigt kortas av en hel del, eftersom bussen med politikerna och tjänstemännen fastnade i trafiken. Färden från stadshuset till Slussen tog cirka 28 minuter och till infarten till Söderledstunneln vid Hornsgatan på Södermalm 40 minuter. Ytterligare 20 minuter senare var bussen framme vid Medborgarplatsen.

Utsikt från förarplatsen på en turistbuss i Stockholm… Foto: Ulo Maasing.

Utsikt från förarplatsen på en turistbuss i Stockholm… Foto: Ulo Maasing.

Förlorar intäkter
– Stockholm tar varje år emot mer än 500 000 kryssningsresenärer. Nästan alla åker turistbuss på sightseeing eller för att besöka olika sevärdheter. De är här sex – åtta timmar. Då håller det inte att en stor del av tiden går åt att sitta fast i trafiken. Dessutom hinner besökarna inte gå ut på stan och shoppa. Stockholm går miste om stora inkomster när turistbussarna inte kommer fram, betonade Johan Ekman under rundturen.

– Om turistbussarna fick köra i alla busskörfält skulle en del vara vunnet, sa Johan Ekman, samtidigt som han pekade på förvirrande och felaktiga skyltningar och visade hur utrymmet för turistbussar på Slottsbacken hade bantats kraftigt när en kungastatyn hade flyttats dit på grund av ombyggnaden av Slussen.

Ett långvarigt önskemål från turistbussföretagen har varit att öppna Vasabron för turistbussar. Bron går från Tegelbacken till Gamla Stan och skulle göra det lättare för turistbussar att ta sig fram via Munkbroleden.

– SL:s röda och blå bussar får köra på bron. Men inte turistbussar. Orimligt och obegripligt, menade Johan Ekman.

– Vi får inte heller köra Klarabergsgatan i city nu. Sammantaget betyder framkomlighetsproblemen att vi nu måste räkna med 2,5 timmars körtid till Nynäshamn istället för en timme. Och Nynäs är den hamn där de allra största kryssarna lägger till.

Kör- och vilotider
Johan Ekman visade också på att det har blivit mycket svårare för bussföretagen att hitta uppställningsplatser för turistbussar i Stockholm. På Rålambshovsleden har ett antal platser försvunnit när staden byggde cykelbana. Det har gjort p-platserna smalare och därmed omöjliga att använda för 2,55 meter breda turistbussar.

– Det är nästan omöjligt att hitta uppställningsplatser. Och nu har man tagit bort den möjlighet vi har haft i årtionden att stå på P-förbud i 30 minuter. Det är allvarligt. Ett par minuters överträdelse ger böter. Dessutom får vi stora problem med kör- och vilotiderna eftersom bussarna nu måste köra ut ur staden för att föraren ska kunna ta sina raster.

– Vi vill att beställningstrafik med buss behandlas på lika villkor som linjetrafiken. Det handlar ju i båda fallen om kollektivtrafik, framhöll Johan Ekman.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Hoppas de lyssnar innan det är försent. Häromveckan tog det mig en timme från Skeppsholmen till Slottsbacken. Resenärerna som väntade på mig fick ta taxi till restaurangen. Orsak: Det hade korkat igen på Blasieholmen. Bilar och bussar låste varandra och ingen kom loss. Jag fick vackert stå på andra sidan bron och vänta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)