Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Certifieringssystem för gasfordon utvecklas

För att öka säkerheten skapas ett nytt certifieringssystem för gasfordon. Foto: Ulo Maasing.

För att öka säkerheten skapas ett nytt certifieringssystem för gasfordon. Foto: Ulo Maasing.

Ett certifieringssystem för verkstäder som gäller gasdrivna fordon ska tss fram av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tillsammans med SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Utvecklingsarbetet sker mot bakgrund av den senaste tidens gasbilsexplosioner vilket bland annat fått Volkswagen att återkalla Touran Ecofuel av årsmodellerna 2006–2009.

Certifieringsreglerna kommer att utvecklas tillsammans med bland annat busstillverkare. Den så kallade P-märkningen gör det möjligt för fordonstillverkare, operatörer samt verkstäder att kvalitetssäkra hela sin process för att på så sätt säkerställa att riskerna hålls så låga som det är praktiskt möjligt.

– Det känns väldigt viktigt, speciellt med tanke på de senaste 18 månadernas olyckor med gasfordon, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

– Det är också sannolikt bara en tidsfråga innan Sverige får tuffare krav på certifiering på både lätta och tunga sidan avseende hantering och kontroll av gasfordon. Därför finns det ingen anledning att vänta.

– Det är en absolut nödvändighet att vi får med branschen i vårt arbete med att utveckla säkrare gasfordon, säger Fredrik Rosen på SP.

Redan tidigare har SP tagit fram ett kvalitetscertifieringssystem, P-märkning, för släcksystem som monteras i motorrummen på bussar. Metoden ligger till grund för europeisk lagstiftning som träder i kraft 2018. Men redan idag kräver exempelvis australiensiska Sydney Buses (Transport for New South Wales, TfNSW) P-märkning av släcksystemen i sin senaste upphandling  cirka 2500 bussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)