Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Holländsk storsatsning på bränslecellsbussar

Polska Solbus har tillsammans med holländska HyMove levererat en första bränsecellsbuss till Holland. Flera regioner i landet planerar en storsatsning på bränslecellsbussar. Bild: HyMove.

Polska Solbus har tillsammans med holländska HyMove levererat en första bränsecellsbuss till Holland. Flera regioner i landet planerar en storsatsning på bränslecellsbussar. Bild: HyMove.

Flera holländska regioner planerar att göra en gemensam storsatsning på bränslecellsbussar. Satsningen ligger i linje med det avtal som den holländska regeringen och landets fjorton trafikhuvudmän nyligen enades om. Avtalet innebär att alla nya bussar i holländsk kollektivtrafik från 2025 ska vara emissionsfria. Polska Solbus och holländska HyMove har lanserat en första bränslecellsbuss i trafik i Holland.

De holländska provinserna Groningen, Zuid-Holland och regionen Rotterdam – Haag har undertecknat en avsiktsförklaring om att tillsammans skaffa 100 bränslecellsbussar. Uppbackade av det holländska infrastruktur- och miljödepartementet ska man nu söka ekonomiskt stöd från EU för projektet.

Genom att från början satsa stort på bränslecellsbussar räknar man med att kunna pressa ner investeringskostnaderna för bussarna och infrastrukturen för vätgas. Man vill också på det här sättet stimulera marknaden för bränslecellsbussar i såväl Nederländerna som i övriga Europa.

Som ett första steg i satsningen sattes innan midsommar en första bränslecellsbuss i trafik av trafikhuvudmannen Syntus.

Syntus svarar för kollektivtrafiken i den holländska provinsen Gelderland i sydöstra delen av landet med bland annat städerna Deventer och Arnhem. I Arnhem satte man nyligen sin första bränslecellsbuss i trafik. Bussen är byggd av den polska busstillverkaren Solbus och försedd med ett bränslecellssystem från holländska HyMove.

Enligt HyMove är den buss man levererat till Syntus den först i en serie som kommer att marknadsföras kommersiellt av Solbus och HyMove.

Själva bussen är Solbus tolvmeters standardbuss för stadstrafik. Bränslecellssystemet från HyMove omvandlar vätgas till elektricitet och ut ur avgasröret kommer endast vatten. Själva bränslecellerna är monterade längst bak i bussen där konventionella stadsbussar har motorn. Vätgastankar och batterier är monterade på busstaket.

Bussen drivs med navmotorer från det holländska företaget e-Traction. Effekten motsvarar 307 hästkrafter. Hjulen är de enda rörliga delarna i hela drivlinan, vilket ger en mycket hög energieffektivitet. Eftersom bussen är eldriven är bullernivån extremt låg.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)