Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KE´s tog hem Kungsbacka och Onsala

Nyligen förlorade bröderna Magnus och Fredrik Elofsson skoltrafiken i Kungsbacka. På fredagen vann de linjetrafiken där och på Onsalahalvön. Arkivbild: Ulo Maasing.

Nyligen förlorade bröderna Magnus och Fredrik Elofsson skoltrafiken i Kungsbacka. På fredagen vann de linjetrafiken där och på Onsalahalvön. Arkivbild: Ulo Maasing.

Nyligen förlorade KE´s Bussar skoltrafiken i Kungsbacka. På fredagen stod det klart att företaget däremot har vunnit Västtrafiks och Hallandstrafikens upphandling av busstrafiken på Onsalahalvön och i Kungsbacka. Avtalet med företaget, vars formella namn är Karl Erik Elofsson Buss AB, startar den 18 juni 2017 och löper på tio år.

KE´s tar vid avtalsstart över efter Nettbuss som idag kör trafiken. Totalt handlar det om 13 tursatta bussar, som vid trafikstart kommer att vara fabriksnya.

Från trafikstarten i juni 2017 kommer drygt 80 procent av trafiken köras med fossilfria drivmedel och från och med juni 2021 ska trafiken vara helt fossilfri. I det nya avtalet är det möjligt för trafikföretaget att vara mer delaktiga i utformningen av trafiken och i större utsträckning påverka utförandet.

Avtalet ger trafikföretaget möjlighet att få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås och det finns resandeincitament, där resandeutvecklingen avgör hur stor ersättningen blir. Syftet är att ge företagen större ansvar och möjlighet att bättre använda sin kompetens.

– Vår ambition med det nya avtalet är att båda parter ska arbeta aktivt mot det gemensamma målet att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Rebecca Sundborg, avdelningschef buss Västtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)