Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesisk-brittiskt samarbete om elbussar utvidgas

Kinesiska BYD och brittiska ADL tar gemensamt fram en ny 10,8-meters stadsbuss, främst avsedd för den brittiska bussmarknaden.

Kinesiska BYD och brittiska ADL tar gemensamt fram en ny 10,8-meters stadsbuss, främst avsedd för den brittiska bussmarknaden.

Den kinesiska busstillverkaren BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL) utökar sitt samarbete. De båda företagen ska ta fram och producera en 10,8-meters batteridriven enplansbuss, speciellt avsedd för den brittiska bussmarknaden. Många brittiska operatörer använder kortare bussar än 12 meter, både i London och på andra håll i Storbritannien.

Den buss som BYD/ADL nu tar fram ska kunna ta 79 passagerare, varav 27 sittande. Bussen får en vikt på 12,6 ton. En laddningstid på 3,5 timmar ger enligt BYD bussen en räckvidd på nästan 290 kilometer i normal stadstrafik och med påslagen luftkonditionering vid förarplatsen.

Den första 10,8-metersbussen kommer att visas i London i mitten av  september och är helt byggd av BYD. Kommande fordon ska produceras i partnerskap mellan BYD och ADL. Chassierna kommer från Kina, medan karosseringen sker hos ADL i Falkirk i Skottland.

Kommersiellt kommer bussen att finnas på marknaden under första halvan av 2017.

BYD och ADL har gemensamt tagit fram en dubbeldäckare för London. Några exemplar av denna går nu i trafik i den brittiska huvudstaden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)